חכמלוגי

מדינה בצלחת – קפריסין

 בשבוע שעבר הגיעה לישראל הסופה 'כרמל'.

מה עשיתם בזמן שהסופה השתוללה לה בחוץ? שתפו אותנו בתגובות!

למרות שמה העברי, הסופה לא התחילה בארץ. היא הגיעה אלינו אחרי שעברה ביוון ובקפריסין.

אז בואו ונכיר קצת את קפריסין, מדינה האי הקטנה והמיוחדת הזו.

בתמונה: דגל קפריסין. קרדיט: by user:Marc MongenetCyprus flag 300CC BY-SA 3.0

Cyprus flag 300 • מיקום מרכזי – מבין איי הים התיכון, האי קפריסין נחשב לאי השלישי בגודלו. הוא נמצא בחלקו הצפון מזרחי של הים התיכון, בין אסיה, אירופה ואפריקה.

נמל קפריסין

 • שמש? כן בבקשה! – מזג האוויר בקפריסין הוא שמשי ברוב ימות השנה, וזו אחת הסיבות לכך שהאי נחשב ליעד תיירותי מבוקש.  לפני הקורונה, הגיעו לקפריסין כ-2.4 מיליון תיירים מידי שנה, ומדינת קפריסין משקיעה משאבים לעידוד התיירות, המהווה מקור הכנסה עיקרי של תושבים רבים באי. 

קפריסין

 • מדינה בלי המנון – לקפריסין, מדינה שידעה חילופי שלטון תכופים ונכבשה פעמים רבות, אין המנון רשמי. 

• בדרך לארץ –  ניצולי שואה ומעפילים רבים עברו בקפריסין במסעם לארץ. בדומה לארץ ישראל באותה התקופה, גם קפריסין הייתה נתונה תחת השלטון הבריטי. את המעפילים שהצליחו הבריטים לתפוס הם שמו במחנות מעצר. אתם כבר מכירים את מחנה המעצר שבעתלית בו ביקרנו במסגרת צילומי התוכנית 'ניידת החלומות' (קישור לפרק), אך בקפריסין היו גם כן מחנות מעצר, ומעפילים רבים נעצרו והובאו לשם על ידי הבריטים.

 • חברות טובות – ישראל וקפריסין נמצאות ביחסים דיפלומטיים טובים מאוד. המדינות משתפות פעולה במגוון תחומים כגון ביטחון, כלכלה, צבא ותרבות. אזרחים ישראלים הרוצים לבקר בקפריסין לתקופה קצרה לא צריכים להוציא ויזה (אישור כניסה ושהייה), ובכל שאלה הם יכולים לפנות לשגרירות הישראלית בקפריסין.

 • מארחת הציפורים הוורודות –  מידי שנה בעונת הסתיו, עוצרות באגם המלח בלרנקה שבקפריסין כ-10,000 ציפורי פלמינגו, במסגרת נדידתן דרומה. מעניין לדעת שציפורי הפלמינגו לא נולדות ורודות. צבע הנוצות המקורי שלהן הוא אפור, אך מכיוון שהן אוכלות תזונה המבוססת על אצות וסרטנים ורודים המכילים פיגמנט הנקרא 'בטא קרוטן', הנוצות שלהם הופכות לוורודות. אגב, פיגנמט ה'בטא קרוטן' נמצא גם בגזר, ולכן אם מחזיקים ביד גזר מקולף הרבה זמן – כפות הידיים שלנו נצבעות באופן זמני. 

פלמינגו

• גבינה שהיא חלום! – הפעם אין לנו מתכון, אלא המלצה חמה על גבינה חלומית, שיכולה לשדרג כל ארוחה חלבית!  אחד המאכלים האהובים ביותר בקפריסין הוא גבינת החלומי. את גבינת החלומי המסורתית מכינים מערבוב של חלב עיזים וחלב כבשים.

גבינת החלומי מוגשת מטוגנת. הטיגון מקשה את החלק החיצוני של הגבינה, וממיס מעט את החלק הפנימי. איך החלק החיצוני לא נמס גם הוא? לגבינת החלומי יש נקודת התכה גבוהה, מה שאומר שניתן לטגן אותה בלי שהיא תאבד את צורתה. חלומי בהחלט!

בניגוד לגבינות אחרות שטעימות כמו שהן וגם כשהן נמסות (למשל גבינה צהובה, גבינת חמד, גבינה מלוחה), גבינת החלומי טעימה ביותר רק לאחר טיגון. את גבינת חלומי המטוגנת ניתן להגיש יחד עם סלט, לחתוך לקוביות קטנות ולשים במרק, לשלב בכריך ועוד! 

גבינת חלומי

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

Hide picture