חכמלוגי

הידעת – אורנגאוטן

השבוע חל יום האורנגאוטן, מין שלצערנו נמצא בסכנה הכחדה. אז בואו ונלמד כמה עובדות מעניינות על החיה החכמה הזו! 

קוף מתנדנד על עץ

• הלוליין הכתום –  קופי האורנגאוטן ידועים ביכולתם לנוע מעץ לעץ ולהיתלות על צמרותיהם.  מבנה גופם מותאם במיוחד לכך – זרועותיו של האורנגאוטן חזקות וארוכות מאוד, במיוחד בהשוואה לממדי גופו. מוטת הידיים שלו מגיעה לאורך של כ-2.4 מטרים, והיא ארוכה מאורך הגוף שלו.  כיום נשארו שלושה מיני אורנגאוטן. האורנגאוטן הבורנאי, האורנגאוטן הסומטרי והאורנגאוטן הטפנולי, ממנו נשארו רק 800 פריטים.  כיום האורנגאוטנים חיים באיים בורניאו וסומטרה, אך בעבר תפוצתם הייתה רחבה יותר, וככלה גם אזורים במזרח אסיה. 

קוף מטפס

• משמעות השם – בשפה המלאית, 'אורנגאוטן' משמעותו 'איש היער'. האורנגאוטן קיבל את שמו מכיוון שהוא מרבה לטפס על עצים ולחיות על צמרותיהם, וכמעט שלא נראה על פני הקרקע. בשנים האחרונות, גילו חוקרים אמריקאים כי קופי האורנגאוטן באי בורנאו שבאינדונזיה התחילו לבלות פרקי זמן משמעותיים על הקרקע, ולא רק על צמרות העצים. החוקרים משערים כי הסיבה לכך היא כריתת יערות הגשם, אשר מצמצמת משמעותית את כמות היערות עליהם רגילים האורנגאוטנים לחיות. ירידת האורנגאוטנים לקרקע לפרקי זמן משמעותיים אמנם מועילה לתהליך הסתגלותם למציאות החדשה, אך הם עדיין נמצאים בסכנת הכחדה.

קוף מתבונן • לא ממהרים – אתם מספיקים לאכול ארוחת בוקר לפני בית ספר או שאתם ממהרים לצאת? האורנגאוטנים מקפידים על ארוחת בוקר הנמשכת מספר שעות! אבל למה הם מקדישים לארוחה כל כך הרבה זמן? כי בניגוד אלינו, על האורנגאוטנים ללקט לעצמם מידי בוקר ארוחה דשנה, המורכבת בעיקר מפירות שונים. אחד הפירות האהובים עליהם ביותר נקרא 'דוריאן'. האורנגאוטן שובר את הקליפה הקוצנית של הפרי ואוכל את תוכו הטעים. אנשים רבים נרתעים מריחו החזק של הדוריאן, אך לאורנגאוטן הוא לא מפריע. עובדה מעניינת היא שהאורנגאוטן נחשב לבעל החיים בעל תזונת הפירות המגוונת ביותר בעולם! 

קוף אוכל

• החכם ביותר – יש חוקרים הסוברים כי האורנגאוטן הוא בעל החיים החכם ביותר בעולם החיות, וכי הוא חכם יותר אפילו מהשימפנזה המוכשרת. היכולות המרשימות של האורנגאוטן באות לידי ביטוי בכך שהוא מכין לעצמו סככה מעל הקן להתגוננות מפני הגשם, משתמש במקלות ככלים להורדת קוצים מפירות ולהוצאת נמלים וטרמיטים מהקן, וגם מלמד אורנגאוטנים צעירים כיצד ליצור כלים ואיך להשתמש בהם.  בשנת 2011, הפליא קוף אורנגאוטן בגן החיות טאמה שביפן, את צוות הגן, כשקירר עצמו בעזרת מגבת לחה, לאחר שראה מבקרים עושים זאת. 

קוף מתגונן

• קופה חדשה – לפני פחות מחודש, נולדה בספארי ברמת גן קופת אורנגאוטן חדשה, לאחר 11 שנים שבהן לא נולדו שם קופי אורנגאוטן חדשים. בימים הראשונים לאחר הלידה, האם, טאנה, החביאה את הגורה הקטנה בין זרועותיה, כך שצוות הספארי כמעט שלא יכול היה לראות את הגורה. לאחר מספר ימים, החלה טאנה להרחיק את הגורה מגופה, אחרי שהרגישה כי הסביבה בטוחה ונעימה עבור הגורה החדשה. לצוות הספארי יש מסורת רבת שנים – לקרוא לגורים בשם המתחיל באות הראשונה של האם, ולכן הגורה החדשה קיבל האת השם טוקיו, בהשראת האולימפיאדה. 

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

Hide picture