חכמלוגי

הלוויתן הכחול

 בדרך כלל אומרים על משהו שהוא 'גדול כמו פיל' – אבל יש בעל חיים שלידו הפיל הוא כמעט צעצוע! מדובר בלוויתן הכחול, כמובן, הענק שבכל היצורים שבעולם. בוא נלמד עליו קצת! 

• ענק של ממש – אורכו של לוויתן כחול ממוצע הוא מעל 30 מטר, ומשקלו מעל 130,000 קילו. זאת אומרת שהוא ארוך יותר משלושה אוטובוסים שעומדים בפקק, וכבד יותר משלוש משאיות! 

 

• הכל גדול – רק הלשון של הלוויתן הוא בגודל של פיל, והלב שלו הוא בגודל של מכונית. כלי הדם שלו כל כך רחבים שילד יכול לשחות דרכם! מי בא לשחייה בעורק של לוויתן…? 

• לא טורף – מפליא לשמוע, אבל היצור הענק הזה ניזון דווקא מיצורים קטנטנים בשם קריל ששוחים במי האוקיינוס. הוא שואב לתוך פיו כמויות אדירות של מי ים, ואז משחרר את המים החוצה. בפתח הפה שלו יש מזיפות, שהם מין מסרקים ענקיים – והקריל נתפס בתוכם. אגב, הוא מחסל משהו כמו 40 מיליון קריל שכאלה ביום…  

• קולני – כיאה לבחור גדול כל כך, הלוויתן משמיע את הקול החזק ביותר בטבע! לוויתנים מתקשרים זה עם זה בקולות, ואת הקולות האלה אפשר לשמוע מתחת למים במרחק של מאות קילומטרים!

• כמעט נכחדו – אך אם רוצים לבדוק מה חשוב יותר, כוח או מוח, אפשר לראות מה קרה ללוויתנים הכחולים במאתיים השנים האחרונות. האדם הקטן אך החכם הצליח לצוד את רוב אוכלוסיית הלוויתנים, וכמעט גרם להכחדתם! בחמישים השנים האחרונות נחקק חוק שאוסר על הציד, כמעט מאוחר מדי. במקום מאות האלפים שמילאו פעם את האוקיינוסים, נשארו כ- 15 אלף בלבד…כולנו מקווים שבעלי החיים המדהימים האלה לא ייעלמו מן העולם! 

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

Hide picture