חכמלוגי

הידעת – מאחורי המשחקים

 השבוע חל יום המשחקים, וזו הזדמנות נפלאה לגלות כיצד נולדו המשחקים האהובים, ולהיכנס אל 'מאחורי הקלעים' של עולם המשחקים! 

קוביות משחק

• המשחק העתיק ביותר בעולם – משחק הלוח הנחשב למשחק הלוח העתיק ביותר בעולם הוא המשחק הסיני ששמו 'גו'. את המשחק הזה משחקים על גבי לוח עץ מרושת (19 על 19 קווים), כאשר כלי המשחק הם 361 אבנים! באופן מסורתי, אבני המשחק השחורות (181 אבנים) עשויות מסלע הנקרא 'לווחה' ואבני המשחק הלבנות (180) עשויות… צדפים!

בתמונה: משחק גו. קרדיט תמונה: Image by Jonathan Reichel from Pixabay 

משחק גו

• סט (set) – את המשחק הגאוני הזה המציאה מרשה ג'ין פלקו, חוקרת גנטית, בלי שהתכוונה בכלל!

במסגרת עבודתה כחוקרת גנטית, בשנת 1974 חקרה מרשה את התכונות והגנטיקה של כלבים מסוג רועה גרמני. כדי להקל על עבודתה, יצרה מרשה קלפים ועליהם תיעדה צירופי גנים שונים.

תוך כדי המחקר,  מרשה הבינה שלא רק שהקלפים מועילים למחקר, אלא גם כיף לשחק איתם. במשך שנים שיחקו במשחק רק משפחתה וחבריה של מרשה, עד שלאחר 16 שנה ילדיה שכנעו אותה להוציא את המשחק באופן מסחרי. המשחק זכה להצלחה מסחרית גדולה, ומשחקים שונים הומצאו בהשראתו (לדוגמה המשחק 'סוויש'). 

סט

• לגו –  אבני הלגו הומצאו על ידי הנגר אולה קירק כריסטיאנסן כבר לפני יותר מ-80 שנה! תחילה הוא יצר את אבני הלגו מעץ, שכן הוא היה נגר במקצועו והיה מומחה לשימוש בעץ כחומר גלם, אך לאחר שפרצה שריפה בסדנה שלו, אולה החליט לעבור לייצר את אבני הלגו מפלסטיק, חומר יציב ובטוח יותר לשימוש עבור משחק ילדים.

שינוי נוסף שחל באבני הלגו הוא בצורתן. בתחילה אבני הלגו היו מרובעות כולן, אך עם הזמן נוספו צורות נוספות וגימורים כגון קוביות עם קשתות, אלכסונים ועוד. רוצים לקרוא עוד על לגו? לחצו כאן

lego3

• קפלה את אבני המשחק המפורסמות המציא המהנדס טום ון דר ברוגן בשנות ה80. כיום יש מגוון תוכנות מחשבים מיוחדות המסייעות בבניית דגמים של מבנים שונים, אך בשנות ה80 המצב היה שונה.

טום מאוד רצה לבנות לעצמו טירה מושלמת, ולכן חיפש כיצד ניתן לבנות דגמים מוקטנים בקלות, וכיצד ניתן לערוך בהם שינויים במהירות ובפשטות. בעזרת חיתוכי לייזר יצר טום כפיסי עץ קטנים, זהים בגודלם, ובאמצעותם יצר את דגם הטירה החלומית שלו.

כאשר הראה את דגם הטירה לחבריו האדריכלים – נרשמה התלהבות רבה, ובצדק. 

ערימת קפלה

• גאווה ישראלית – הידעתם שאת המשחקים הבאים המציאו ישראלים? את המשחק האהוב 'רמיקוב' המציא הישראלי אפרים הרצנו, את המשחק 'טאקי' – חיים שפיר. את המשחק 'בול פגיעה' – ברוך מאירוביץ', ואת המשחק המפורסם 'נחש מי' – אורה ותיאו קוסטר.

נחש מי מופרד כהלכה בנות מול בנים

 • פטנט רשום – יש לכם רעיון למשחק חדש ומקורי? נהדר! אבל בתחום המשחקים וההמצאות, כדאי לשמור את הקלפים קרוב קרוב ולא להכריז עליהם בקול גדול… מה הכוונה? לאנשים רבים יש רעיונות למשחקים חדשים. הרבה פעמים הרעיונות מאוד דומים האחד לשני, ולפעמים אפילו זהים לגמרי.

ילד עם רעיון מצביע על נורה

לכן, ממציאים רבים רוצים להגן על הרעיון שלהם באופן רשמי וחוקי, כדי שהרווח מההמצאה שלהם אכן יגיע אליהם, ולא למישהו אחר. רישום הפטנט הוא תהליך ארוך, לא חינמי, ולעיתים מורכב, אך מי שמצליח לרשום פטנט על ההמצאה שלו מבטיח לעצמו זכויות משפטיות על ההמצאה: זכויות היוצרים, קניין רוחני ועוד.

 • שבץ נא בגדול – בשנת 1988, לרגל יום הולדת ה-50 של המשחק 'שבץ נא' Scrabble, החליטו לערוך משחק 'שבץ נא' עצום באצטדיון וומבלי שבלונדון, אצטדיון הבית של נבחרת אנגליה בכדורגל.  בדרך כלל, אותיות המשחק קטנות, אך במשחק הזה כל אות הודפסה על גבי ריבוע באורך של 182 מטר!

המשחק 'שבץ נא' קיים ב-36 שפות שונות, ובכל שנה מתקיימת אליפות עולם בשפה האנגלית. מעניין לדעת כי בשנת 2015 הזוכה באליפות ה'שבץ נא' הצרפתי כלל לא ידע צרפתית! האלוף, נייג'ל ריצ'רדס המתגורר בניו זילנד, לא ידע צרפתית בכלל. תשעה שבועות לפני התחרות, התחיל נייג'ל ללמוד עצמאית את כל המילון הצרפתי והטיות הפועל השונות. 

 איך הוא עשה זאת? נייג'ל ניחן בזיכרון צילומי מופלא, שבזכותו הוא מסוגל לשמור בזיכרונו מידע רב מהרגיל, ולשלוף אותו מהזיכרון בשעת הצורך ממש כאילו הוא קורא ישירות מהדף עצמו.  

Nigel Richards 2018

 בתמונה: נייג'ל מתחרה בתחרות 'שבץ נא' העולמית (נייג'ל ניצח גם בתחרות זו!). קרדיט תמונה: Kingoflettuce וויקיפדיה.

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

Hide picture