חכמלוגי

הענקים – הרב כלפון משה הכהן

השבוע חל יום פטירתו של הרב כלפון  משה  הכהן, שנפטר בי'ח טבת ה'תש, לפני 71 שנה.

הרב כלפון משה הכהן היה אחד מגדולי הרבנים של תוניסיה, ורבה הראשי של ג'רבה.

משה כלפון הכהן

 הרב חיבר למעלה מ-50 חיבורים תורניים שונים, כאשר אחד המפורסמים בהם הוא הספר 'ברית כהונה', המאגד בתוכו את כל מנהגי ג'רבה והסביבה, בהתבסס על ארבעת חלקיו של השולחן ערוך.

הרב רצה לעלות לארץ ישראל כבר כשהיה בן 24, אך מכיוון שאביו ביקש ממנו שלא יעלה עדיין לארץ ישראל, הרב כיבד את בקשת אביו ונשאר בג'רבה.  הרב אמנם לא הצליח להגשים את חלומו להגיע לארץ ישראל, אך הוא קנה חלקת אדמה בירושלים, ועודד את בני קהילתו לעלות לארץ ולתמוך בהתיישבות.  לאחר הכרזת העצמאות של מדינת ישראל, קבע הרב שתושבי ג'רבה יחגגו גם הם את יום העצמאות לישראל, בחגיגה הנמשכת 3 ימים.

 סיפור קטן על גדול:

יום אחד, נכדו של הרב כלפון משה הכהן שיחק להנאתו בחצר הבית במשחק 'תופסת' עם תרנגול. הנכד רץ וניסה לתפוס את התרנגול, אך התרנגול ברח במהירות.

תרנגול

מתוך תסכול, תוך כדי שהוא רודף אחר התרנגול, החל הנכד לקלל את התרנגול בקללות שונות. הרב כלפון משה הכהן שמע את נכדו מקלל את התרנגול, וביקש ממנו להיכנס הביתה.

הרב כעס על נכדו 'כיצד יתכן שאתה, נכדי היקר, מנבל את פיך?'

'אבל סבא' השיב נכד 'מה הבעיה? הוא רק תרנגול, הוא בכל מקרה לא מבין כלום ממה שאמרתי לו, אז לקללות אין שום משמעות עבורו'.

בסבלנות ונועם, הסביר הרב לנכדו: 'נכון, אולי אין לקללות משמעות בעיני התרנגול, אבל אתה הוא המדבר, ועליך הן משפיעות. פעולת הדיבור, בניגוד למה שרבים חושבים, אינה פעולה של 'מהפנים לחוץ', אלא פעולת הדיבור היא פעולה הפוכה, פעולה שמשפיעה כלפי פנים. המילים שאתה בוחר להגיד משפיעות דבר ראשון עליך, עוד יותר ממה שהן משפיעות על סביבתך'.  ולכן הבחירה לשמור על לשון נקייה בכל מצב היא בחירה המיטיבה לא רק עם הסביבה, אלא בעיקר עם הדובר.

'שומר פיו ולשונו שומר מצרות נפשו'.

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

Hide picture