חכמלוגי

עיד אל בנאת – חג הבנות

 היום, ראש חודש טבת, בעדות מסוימות מעדות המזרח וצפון אפריקה חוגגים את חג 'עיד אל בנאת', הלוא הוא 'חג הבנות'.

בואו ונגלה כמה עובדות מעניינות על החג המיוחד הזה!

בנות מחזיקות ידיים

 • בנים, אל דאגה! – היום נגלה עובדות מרתקות דווקא על חג הבנות, אך ישנו גם חג לבנים. חג הבנים מוכר יותר בשם 'סעודת יתרו'. את 'סעודת יתרו' מציינים בעדות תוניסיה, ג'רבה ולעיתים גם אלג'יריה כזכר לסעודת תודה ליתרו שערכו משה ואהרון יחד עם שבעים הזקנים.  את הסעודה עורכים ביום חמישי בשבוע שבו קוראים בתורה את פרשת יתרו, אך ישנה סיבה נוספת מדוע הסעודה נערכת דווקא במועד זה. בעבר, התפרצה בתוניסיה מגיפה שפגעה באופן קשה בעיקר בבנים. המגיפה הפסיקה בשבוע שבו קראו בפרשת השבוע את פרשת יתרו, ולכן חוגגים גם את הפסקת המגיפה, ומחלקים לילדים מאכלים טעימים בכלים קטנים.

 • גבורת הנשים – בחג הבנות חוגגים את העוצמה והגבורה הנשית. מעלים על נס את גבורתה של יהודית והאחות המכבית, אשר גילו אומץ ותושייה רבה, ואשר במעשיהן עזרו רבות לעם היהודי והשפיעו על עיצוב ההיסטוריה. זהו חג של שמחה, אחדות, והערכה לנשים. בקהילות מסוימות נהגו שביום חג זה נשים לא עושות מלאכה, אלא רק נהנות מחגיגות החג וממאכלים מסורתיים חגיגיים.

 • למה דווקא ראש חודש משערים כי החג נחגג דווקא בראש חודש טבת כי לפי המסורת, בתאריך זה הומלכה אסתר ובספר עזרא הותר לשאת נשים מישראל.

 • מנהגים שונים – בכל מקום שבו נחגג החג יש מנהגים מעט שונים, אך המשותף לכולם הוא השמחה והאחווה הנשית.  בסלוניקי שביוון נהגו הנשים לבקש סליחה זו מזו, בדומה ליום כיפור. באי ג'רבה – רווקות היו חוגגות את החג כסגולה למציאת חתן. בלוב – בנות היו מבקרות אחת את השנייה ועורכות מסיבה. בתוניס – סעודה חגיגית ושליחת משלוחי מנות! כן, לא התבלבלנו בחגSmile

 • עוגת קוסקוס! בתוניסיה, נהגו להגיש בחג עוגה מיוחדת עשויה.. קוסקוס! או יותר נכון סולת.

ילדה שף

בנוסף לקוסקוס, העוגה (הנקראת עוגת 'פארקה'), הכילה מלית תמרים, צימוקים, גרידת תפוז ואגוזים.  מעניין לדעת שאת העוגה הזו לא אופים. את הבלילה מבשלים ואת הקוסקוס מאדים, ולאחר מכן יוצרים עוגת שכבות המורכבת משכבת קוסקוס, מלית, ושכבת קוסקוס נוספת. 

• חגיגה ביתית – רוצות לחגוג את החג? מעולה!  ניתן לבחור באחד מהמנהגים שהוזכרו או לשלב כמה מהם ביחד! אפשר להזמין את החברות לארוחה משותפת, ובארוחה לבקש סליחה זו מזו, להודות, לשמוח ולרקוד יחד!

חג בנות שמח! 

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

Hide picture