חכמלוגי

חוש השמיעה

 הידעת? חוש השמיעה

 איזה כיף שאפשר לחזור ולשמוע מוזיקה טובה!

 זו הזמנות מצוינת ללמוד קצת עובדות מעניינות על חוש השמיעה. 

ear

קטן וטוב. ככל שאנו גדלים, הקצוות של טווח השמיעה שלנו קטֵנים,

 כך שיש צלילים שאתם יכולים לשמוע, אבל ההורים שלכם כבר לא.

 למה זה קורה? תאי השערה – הנמצאים באוזן הפנימית ותפקידם לקלוט את התדרים השונים ולהעביר אותם לעיבודו של המוח – נפגעים במהלך השנים מחשיפה לרעש רב. ומכיוון שהתאים הללו אינם יודעים לחדש ולתקן את עצמם,  השמיעה נפגעת.

תדר

  בטהובן. המלחין החירש – לודוויג ואן בטהובן נחשב לאחד המלחינים הגדולים ביותר של המוסיקה הקלאסית. אתם מוזמנים לחפש קטע שלו ביוטיוב, ולשמוע את כל כלי התזמורת המנגנים את היצירות המרשימות. מה שמרשים עוד יותר, היא העובדה שאת רוב יצירותיו כתב בטהובן כשהיה חירש לגמרי! הוא איבד את שמיעתו כשהיה כבן שלושים, אך הוא הסתיר את העובדה הזאת מסביבתו, והמשיך לכתוב ולהלחין כאילו לא קרה כלום. מדהים!   

bethoven

אזעקת תוכים. לבעלי חיים שונים שמיעה חדה בהרבה משל בני אדם, ובמלחמת העולם הראשונה העניין נוצל היטב. על ראש מגדל אייפל שבפריז הוצבה להקת תוכים, שהיתה מסוגלת לשמוע את קולות מטוסי האויב המתקרבים, הרבה לפני תושבי העיר! הקולות שהם השמיעו היו כעין אזעקה לתושבים להיזהר מהמתקפה.

שמיעה אבסולוטית. יש אנשים הנולדים עם היכולת לזהות את שמו של גובה צליל המושמע להם,  על פי תדר הצליל בלבד, ולא בהשוואה לצלילים אחרים. מה בדיוק זה אומר? אנו, האנשים בעלי השמיעה הרגילה, מסוגלים להבין מה הוא הצליל שאנו שומעים בתנאי שאנו יודעים מה הצליל הקודם לו. וזאת מכיוון שאנו מעריכים את הצלילים על בסיס המרחק שלהם זה מזה, ולכן השמיעה שלנו נקראת שמיעה יחסית. לאנשים בעלי שמיעה אבסולוטית אין צורך להשוות את המרחק או המרווח בין הצלילים על מנת לזהות את הצליל המושמע – הם מסוגלים לזהות גובה של צליל בודד במדויק, וללא השוואה לצלילים אחרים.

מוזיקה

  לשמוע עם הלסת.  לא כל בעלי החיים שומעים בעזרת אוזניים. נחשים, למשל, שומעים בעזרת הלסת, וחרקים רבים שומעים בעזרת המחושים שלהם. ויש גם צפרדע קטנה ששומעת בעזרת חלל הפה…  

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

Hide picture