חכמלוגי

ויקיפדיה

כשהמורה מבקשת מכם להכין עבודה  – מה אתם עושים?

כנראה אתם פותחים את המחשב, ומחפשים את הערך בויקיפדיה.

השבוע לפני כמעט עשרים שנה, נוסדה האנציקלופדיה הממוחשבת המפורסמת. האם כולם מרוצים ממנה? לא בטוח.

האם תמיד אפשר לסמוך עליה? גם זה נתון לוויכוח… הנה כמה דברים שאולי לא ידעתם על האתר שרובנו אוהבים להעזר בו! 

איך זה עובד? הרעיון מאחורי ויקיפדיה הוא פשוט: להיות מאגר מידע של כולם, עבור כולם. כל אחד יכול לכתוב ערכים, וגם לתקן ערכים של אנשים אחרים. ואם מאוד מתחשק לכם להיכנס לערך 'עגבניה' בויקיפדיה ולכתוב שזה בכלל לא ירק, אלא שם של ארץ בצפון אוזבקיסטן, יכול להיות שתוכלו לעשות את זה, אך מיד יקפצו על מה שכתבתם אנשים רציניים ויתקנו את השטויות שלכם. 

ובכל זאת… מסתבר שאפשר לשגע את הקוראים בהמצאות. קחו למשל את ג'ראדו וונס, אליל אוסטרלי קדום בעל כוחות מופלאים. הוא זכה שיזכירו אותו בספרים ויחקקו את שמו על אבנים – עד שהתברר שמדובר בהמצאה Smile  ג'ראדו זכה לערך בויקיפדיה במשך תשע שנים שלמות עד שהתגלה הזיוף! ללמדך שגם ויקיפדיה זה לא תורה מסיני…

ערכים מעניינים – כמקום שמרכז מידע מכל התחומים ומכל העולם, ויקיפדיה מלאה בערכים מגניבים ומעניינים. למשל מהפכות שהתחילו אותן דווקא נשים… ומה דעתכם על ערך שמכונה 'רשימת רשימות הרשימות' של ויקיפדיה? נסו לפענח למה הם מתכוונים! 

משחק הויקיפדיה – הנה משחק נחמד שדורש קצת חשיבה, לשני ילדים עם שני מחשבים. פותחים ערך, למשל 'הכותל המערבי' ומחליטים על ערך מטרה ממש לא קשור, נניח 'קנגורו'. כל אחד מהמשתתפים צריך להגיע דרך הקישורים שיש בתוך הערכים מהערך הראשון לערך היעד, ובכמה שפחות זמן. נשמע קשה? נסו ותראו שזה אפשרי! 

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

Hide picture