חכמלוגי

זבובים

 השבוע, אם לא ידעתם, חל 'יום הפיקניק'. אין ספק שכיף לאכול בחיק הטבע, עם פרחי הבר והרוח הקלילה – אך לעיתים קרובות, יש אורח לא קרוא ולא רצוי שמגיע לסעוד איתנו: הזבוב! החרק הקטן והמזמזם הזה לא אהוב עלינו, ודי בצדק. מעבר לכך שהוא טורדני, הוא גם מביא מחלות. ובכל זאת, מדובר בבעל חיים מדהים למדי, שגם ממנו אפשר ללמוד על חכמת הבריאה! 

Mouche verte dos

 קרדיט תמונה: KoS, Mouche verte dosCC BY-SA 3.0

לוליין מומחה לזבוב יש רק שתי כנפיים, בניגוד לרוב החרקים, אך הוא מסתדר בעזרתן מצוין! הוא יודע לעוף קדימה, למעלה ולמטה, ואפילו אחורה! בנוסף, הזבוב מסוגל ללכת על כל משטח בקלות, גם על התקרה. הוא עושה את הטריק הזה בעזרת משטחים מיוחדים שיש לו על כפות הרגליים, והפרשת חומר דביק שהוא מייצר.

  מריחים עם הרגל שמתם לב פעם איך זבוב מטייל על האוכל שלכם? הוא לא סתם מטייל, הוא מריח את המזון כדי לראות אם זה מוצא חן בעיניו. מסתבר שאצל זבובים, חיישני הריח נמצאים דווקא ברגל! בכל מקרה, אל תתנו לו לעשות את זה. זבובים נוהגים להסתובב במקומות לא נקיים בכלל, וכשהם נוחתים על המזון, הם מעבירים חיידקים שממש לא כדאי שנאכל!

Common house fly, Musca domestica

 קרדיט תמונה: USDAgov, Common house fly, Musca domesticaCC BY 2.0

 לא אוכלים האמת היא שהזבוב לא אוכל כלום, הוא שותה! לזבוב אין שיניים, וכדי לעכל מזון הוא צריך להפוך אותו לנוזל ולשתות אותו בעזרת חדק מיוחד. איך הוא עושה את זה? הוא מפריש חומרי עיכול חומציים מהפה שלו על המזון, ובעצם ממיס אותו. עוד סיבה שכדאי לגרש זבובים מארוחת הצהריים שלנו…

  עיניים מאחורי הגב כמו למורים שלכם, גם לזבוב יש עיניים מאחורי הגב…(: טוב, לא בדיוק, אך העיניים המורכבות והמיוחדות שלהם מאפשרות להם לראות את כל הכיוונים האפשריים, כולל את מה שנמצא מאחוריהם! 

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

Hide picture