חכמלוגי

הנאצים שהפכו לחסידי אומות העולם

 נכון שהכותרת נשמעת מבלבלת?

אנחנו רגילים לשמוע על מעשיהם הנוראיים והרצחניים של הנאצים ימ'ש, שרצחו שישה מיליוני יהודים בשואה.

אך מסתבר שאפילו בין האנשים האכזריים האלה, היו כאלה שהתגלו כאנושיים ועוד יותר מכך: כמלאכים מושיעים של ממש!

 קרל פלגה והלמוט קלייניקה השתייכו למפלגה הנאצית, ובתחילת המלחמה הם תמכו בהיטלר ימ'ש. הם קיבלו משרות חשובות במסגרת הצבא – קרל פלגה היה מהנדס שתיקן רכבים באזור וילנה, והלמוט קלייניקה היה האחראי על בניית מחנה ההשמדה אושוויץ.

אך כשהם ראו את חבריהם רוצחים יהודים, הם הבינו מהר מאוד שהם לא רוצים לקחת חלק במעשים הנוראיים. ובמקום לברוח, שני הגרמנים, כל אחד במקומו, החליט לנצל את עמדתו כדי להציל כמה שיותר יהודים.

 קרל פלגה היה אחראי על מפעל גדול שהיה חשוב לגרמנים, והוא התחיל לחלק אישורי עבודה ליהודים. כל אישור כזה הציל זוג ושני ילדים ממשלוח למחנות המוות, ופלגה העניק אותם ביד נדיבה, בלי שום קשר ליכולת העבודה האמיתית של היהודים. הוא גם דאג למזון ולתנאים טובים יחסית לעובדים שלו, והעביר אותם מהגטו שהגרמנים עמדו לחסל לבניין תחת חסותו ועודד אותם למצוא מקומות מסתור בבניין המחנה. כך פלגה הצליח להציל כ-250 יהודים, רובם נשים וילדים.

בתמונה: קרל פלגה

KarlPlagge

 

 גם קלייניקה העסיק יהודים. בני העיירה כשאנוב שבפולין הובאו לעבוד אצלו בבניית מחנה ההשמדה אושוויץ, והוא התייחס אליהם באופן חיובי מאוד. הוא דאג למזון ולתנאים טובים, ובהמשך גם הצליח להבריח משם יהודים למקומות בטוחים יותר. בשלב כלשהו, הגרמנים שמו לב שהפועלים של קלייניקה נעלמים באופן מחשיד, פיטרו אותו ממשרתו ושלחו אותו להילחם במקום אחר. אך בתקופת עבודתו, הוא הצליח להציל מאות אנשים ממוות.

 מעניין לציין שגם קלייניקה וגם פלגה לא הרגישו גאים במה שעשו. להפך – העובדה שהיו קשורים למפלגה הנאצית גרמה להם לייסורי מצפון רבים, והם הסתובבו מלאי צער על כך שלא זכו להציל את חייהם של יותר יהודים! אך העם היהודי לא שכח את החסד שהם עשו, תוך סיכון חייהם ובניגוד גמור לכל מה שהיה מקובל בסביבתם. 'יד ושם' הכיר בהם כחסידי אומות העולם, ואלפי צאצאיהם של הניצולים הרבים הם עדות חיה לגבורתם וטוב ליבם. 

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

Hide picture