חכמלוגי

המחשב הצבר הראשון

 מה אתם אומרים, כמה מחשבים יש בארץ? 'מלנתאלפים' זאת כנראה התשובה הנכונה (: אבל לא תמיד זה היה כך. לפני פחות מששים וחמש שנה, היה בארץ רק מחשב אחד ויחיד, ושמו היה ויצק.

 מדינת ישראל היתה מדינה צעירה מאוד, בקושי בת שש, ועמדו בפניה אתגרים רבים. אך כשהמתמטיקאי פרופסור פיקריס מארצות הברית אמר שהוא מוכן לעבוד במכון וייצמן רק אם יהיה לו מחשב כמו באמריקה, הוחלט לבדוק את העניין. ועדה הוקמה,  ועל אחד ממשתתפיה בוודאי שמעתם: שמו היה אלברט איינשטיין. איינשטיין דווקא התנגד. 'בשביל מה במדינה קטנה וענייה כל כך צריך מחשב?' הוא התפלא. בעולם כולו אז בקושי היו מחשבים… אך בסופו של דבר הוא השתכנע. מכון וייצמן הקדיש לעניין חמישית מהתקציב שלו, והפרויקט החלוצי יצא לדרך.

 מספר מהנדסים ואנשי מקצוע החלו בבנייה. הם השתמשו בחלקים שיוצרו בבית מלאכה לאופניים, והצליחו לבנות מחשב ממש כמו באמריקה. אפילו קצת יותר טוב! אך כמו כל דבר, זה לא הלך חלק. פרופסור אביעזרי פרנקל, אחד מהבונים, סיפר על הרגע שבו חובר המחשב הענק לחשמל בנוכחות קהל של נכבדים: 'עשן שחור היתמר לתקרה, פיצוצים ושריפות קטנות החלו, וכל המוזמנים ברחו על נפשם… אחרי שהם הלכו, תיקנו הכל, והדברים הסתדרו.'

Weizmann Automatic Calculator

 אם תתבננו בתמונות של ויצק כמו התמונה כאן למעלה, תתקשו להאמין שמדובר במחשב! ויצק הוא מכונה ענקית ומלאה בחוטים משונים. למרות גודלו העצום, הזיכרון שלו היה בסך הכל ארבעה קילובייט. לשם השוואה, בכל טלפון חכם היום יש זיכרון גדול לפחות פי מיליון! ובכל זאת, באותו זמן הוא היה מהפכני ממש. הוא פעל במשך תשע שנים (כשבמשך שש שנים, הוא היה המחשב היחיד בארץ) והיה בביקוש מתמיד. כולם רצו להשתמש בויצק לצורך חישובים מסובכים, והוא שימש גם את צה'ל לצרכים שכנראה לא נדע עליהם לעולם…

 היום אנחנו נחשבים ל'אומת הסטרטאפ' ומעצמת הייטק עולמית, אך כדאי לזכור שהכל התחיל ממחשב אחד בשם ויצק, שהתחיל לפעול בדיוק השבוע, לפני ששים וארבע שנים. 

2 תגובות

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

Hide picture