חכמלוגי

כוחו של מעשה

 בימים אלה חל צום י'ז בתמוז, היום בו נבקעה החומה. כולנו מתפללים שהמקדש ייבנה במהרה בימינו – אבל מה אנחנו יכולים לעשות כדי שזה יקרה? האם אנחנו, הילדים, מסוגלים בכלל לשנות משהו? 

ובכן – בואו תשמעו סיפור אמתי על אישה ששמה היה רוזה פארקס. רוזה היתה אישה שחורת עור שחיה בארצות הברית לפני כשבעים שנה. באותה תקופה, היתה הפרדה בין שחורים ללבנים במדינות מסוימות בארצות הברית. במערכת החינוך, במערכת הבריאות, וגם באוטובוסים נהוג היה שהלבנים יושבים קדימה והשחורים מאחור.

בתמונה: רוזה  פארקס

Rosaparks

  רוזה עלתה יום אחד לאוטובוס, והתיישבה מאחור, כפי שהחוק אמר לה לעשות. אך החלק הקדמי של האוטובוס הלך והתמלא, וכשאדם לבן נוסף עלה לאוטובוס, הוא לא מצא מקום לשבת.

 'הי, את שם מאחור' קרא לעברה הנהג. 'קומי ותני לאיש הזה לשבת!' היום זה נשמע מוזר, אך כך הורה החוק בארצות הברית הדמוקרטית… כשאין מקומות ישיבה ללבנים, השחורים צריכים לוותר על מקומם.

 אבל לרוזה נמאס. איזה חוק לא צודק! 'אני לא מוכנה לקום' היא אמרה בשקט 'אין שום סיבה שהוא יישב ואני אעמוד!' והיא סירבה בתוקף לזוז מהמקום. מהומה פרצה באוטובוס. איך האישה השחורה הזאת מעזה להתחצף ולא לקום! בסופו של דבר המשטרה הגיעה למקום, ורוזה פארקס נלקחה למעצר, לא פחות ולא יותר.

בתמונה: לקיחת טביעת אצבעה של רוזה בתחנת המעצר 

Rosa Parks being fingerprinted by Deputy Sheriff D.H. Lackey after being arrested on February 22, 1956, during the Montgomery bus boycott - Original

  המעצר התפרסם בכל המדינה, ומרטין לותר קינג, מנהיג השחורים, הכריז על חרם של השחורים נגד חברת האוטובוסים. כך אירוע גרר אירוע, ובזכות ההתעקשות של רוזה פארקס, נושא זכויותיהם של השחורים בארצות הברית השתנה לגמרי! רוזה הפכה לגיבורה לאומית וזכתה לכבוד עצום על המעשה שלה. כשהיא נפטרה, הדגלים הורדו לחצי התורן, ועשרות אלפי אנשים הגיעו להלוויתה.

בתמונה: מיצג של רוזה פארקס באוטובוס. מוצג במוזיאון זכויות האדם בממפיס. 

Rosa parks human rights museum memphis 2

 קרדיט תמונה: Lieske Leunissen-Ritzen, Rosa parks human rights museum memphis 2CC BY-SA 4.0

 ולמה אנחנו מספרים לכם על רוזה פארקס? כדי להדגים לכם שאפילו מעשה קטן כמו לא לקום באוטובוס, יכול להוביל לשינוי גדול, לשוויון זכויות. אז אם גם אנחנו נעשה מעשה קטן אחד, ועוד אחד – בעזרת ה' נוכל לקרב את בניין בית המקדש!

24 תגובות

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

Hide picture