חכמלוגי

רבו יוחנן בן זכאי

 

רבן יוחנן בן זכאי

 

השבוע בסוד של ירושלים, טוביה חייב לסייע לרבן יוחנן בן זכאי לצאת מירושלים הנצורה. אך האם אתם יודעים מי היה רבן יוחנן בן זכאי?

 

המקורות מלאים בספורים על אודותיו, על הנהגותיו ואמרותיו, ואנחנו נספר היום רק מעט על הדמות החשובה הזאת.

 

רבן יוחנן בן זכאי חי בסוף ימי בית שני ובתחילת ימי החורבן. הוא היה מהדור הראשון של התנאים, ונחשב תלמידו של הלל הזקן. רבן יוחנן בן זכאי חי 120 שנה, כמו משה רבנו וכמו הלל: בארבעים השנה הראשונות עסק במסחר, בארבעים שנה שלאחר מכן למד, ובשנותיו האחרונות לימד תורה.

 

הוא חי ביישוב ששמו ברור חיל, אחר כך עבר לירושלים, ומשם, ליבנה.

ובאמת, המעבר ליבנה נחשב אולי למעשה המשמעותי ביותר של רבן יוחנן בן זכאי.

בזכות הקמת הסנהדרין שם, התורה, שעלולה היתה להישכח בגלל החורבן, נשארה חיה וקיימת ותוססת בכל תקופת הגלות.

רבן יוחנן בן זכאי אהב את השלום, והתנגד מאוד לבריונים שרצו להילחם ברומאים, כיון שהוא הבין שהרומאים עתידים לנצח.

כשלומדים על תנא קדוש וענק כזה, לפעמים נראה לנו שאין סיכוי שנצליח לעשות כמוהו… אבל הנה משהו קטן ופשוט שתוכלו גם אתם לנסות!  

 

'אמרו עליו על רבן יוחנן בן זכאי שלא הקדימו אדם שלום מעולם, ואפילו נכרי בשוק'. כמה נעים להיות ליד אדם מאיר פנים כל כך! כשתראו בבית הספר ילדים שאתם לא ממש מכירים, רק קצת, אתם מוזמנים לנסות לחייך אליהם ולומר שלום. אולי אפילו תצא לכם מזה חברות נחמדה!

 

מכירים עוד מדרשים או סיפורים על רבן יוחנן בן זכאי?

שתפו אותנו בתגובות!

 

 

10 תגובות

  1. רבן יוחנן בן זכאי
    את רבן יוחנן בן זכאי הוציאו מהחומות כדי שיפגש עם אספסינוס, אספסינוס התרשם מאוד ממנו ונתן לו לבקש 3 בקשות רבן יוחנן בן זכאי יכל למנוע את החורבן אך ראה כי תורה יכולה להשכח מישראל ואחת מבקשותיו הייתה'תן לי את יבנה וחכמיה' כיום המשפט הזה הוא אחד ממשפטי הגאווה של העם היהודי

  2. מדרש על רבן יוחנן בן זכאי
    כשרבן יוחנן התחזה למת החביאו במיטה שלו נבלה (חיה מתה)כדי שיחשבו שהוא מת ואח'כ כשרצו תלמידיו להוציאו מירושלים הבריונים רצו לדקור אותו כדי לדעת אם הוא מת (ואם לא אז הוא ימות) והתלמידים אמרו להם שזה לא כבוד לעשות כך למת אז הבריונים רצו לדחוף את 'הגופה' ואז גם לא הסכימו התלמידים מפני כבודו של ה'מת' ולבסוף הוא (רבן יוחנן בןו זכאי ) הצליח לצאת מהחומות…..

  3. לרבקה
    רבן יוחנן בן זכאילא ביקש על ירושלים כי ראה שגם אם תינצל ירושלים שנאת החינם תמשיך וכמו שכתבתי בהתחלה תשכח תורה מישראל בעצם מה שריב'ז עשה הוא בעצם הציל את עמ'י לכל הדורות

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

Hide picture