חכמלוגי

דגל הדיו

 שלום ילדים!  

 השבוע, לפני 69 שנה, אישרה הכנסת את 'חוק הדגל והסמל' , שקבעו את המנורה עם עלי הזית כסמל המדינה, ואת דגל ישראל שכולנו מכירים. באותה שנה הונף דגל מיוחד שנקרא 'דגל הדיו', ואם לא שמעתם עליו – הגיע הזמן שתשמעו! 

 

PikiWiki Israel 21304 The Palmach

 

המבצע האחרון של מלחמת העצמאות נקרא 'מבצע עובדה', ובמסגרתו נכבשה אום רשרש, שעל שטחה הוקמה העיר אילת. חיילי גולני וחיילי חטיבת הנגב ניסו להגיע שניהם אל הנקודה הדרומית ביותר בארץ במסלולים שונים, וזה היה מסע ארוך! תארו לכם לנסוע עד אילת בלי הכבישים שיש היום, ובטח לא במטוס…שתי החטיבות נסעו בדרכים שונות, אך חטיבת הנגב, ובראשה נחום שריג, הגיעו לאזור ראשונים. אלא מה? כדי להגיע לאום רשרש, הם היו צריכים לחצות את הגבול ולעבור דרך מצרים, מה שהיה לכאורה בלתי אפשרי. מצרים כבר חתמה הסכם עם ישראל, ואסור היה לחיילים ישראלים להכנס לשטחה! מה עשה נחום שריג? יצר קשר עם החיילים המצרים שהיו בגבול, הביא כיבוד, ועשה אתם 'חפלה'. הוא הצליח לשכנע את הקצין המצרי שחייליו לא יעברו את המחסום המצרי בדרך רגילה, אלא חלק יעברו משמאל למחסום וחלק מימין…כך הקצין לא יעבור על הפקודות שלו! באווירה הידידותית שהיתה במקום הקצין הסכים, והחיילים המשיכו בדרכם. 

אך אז נזכר המפקד שאין להם דגל ישראל להניף. מה עושים? מאלתרים! הפקידה הפלוגתית מצאה סדין לבן ודיו, וציירה דגל ישראל לתפארת. כשהחיילים הגיעו לאום רשרש, חייל בשם אברהם אדן טיפס על העמוד, ותלה את דגל הדיו. הארוע המרגש צולם והתמונה הפכה לאחת התמונות המפורסמות ביותר בתולדות המדינה, תמונה שסמלה את הנצחון במלחמה, ואת התושייה שמאפיינת את צה'ל ואת המדינה עד היום! אם תבקרו באילת, תוכלו לראות שחזור של משטרת אום רשרש, ופסל שמתאר את המעמד המיוחד של הנפת דגל הדיו.

 

4 תגובות

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

Hide picture