חכמלוגי

הידעת – לחם

 השבוע חל יום אפיית הלחם הביתי, וזו הזדמנות לחדש לכם קצת עובדות שאולי לא ידעתם על המאפה הכל כך אהוב ונפוץ הזה.

 איור של לחמים

• מה זה בכלל לחם? לחם הוא מאפה המורכב מתערובת (בצק) של קמח ומים. לרוב אופים את הלחם, אך יש לחמים מיוחדים שתהליך הכנתם אינו כולל אפייה, אלא דווקא טיגון או בישול.

לחם מחמצת

 • קמח, מים ו… זהו. – כיום, רבים משתמשים בשמרים תעשייתיים בהכנת הבצק, אך בעבר השתמשו בשיטה אחרת ליצירת שמרים טבעיים, שיטה הנקראת 'מחמצת'.  בשיטה זו, מערבבים יחד כמות שווה של קמח ומים, ובתהליך טבעי הנמשך מספר ימים, נוצרת תסיסה טבעית של כל מיני שמרי בר ובקטריות (הנמצאים באופן טבעי על הדגנים).  לאחר שהמחמצת מוכנה, משתמשים בחלק ממנה ליצירת בצק, ואת השאר שומרים עבור הפעמים הבאות.  יש המכנים את המחמצת  'גור מחמצת', כי יש צורך להאכיל אותה מדי פעם ולדאוג שהיא לא תחמיץ מדי.

בתמונה: 'גור מחמצת'

גור מחמצת

לחם המחמצת הוא לחם מזין מאוד, מכיל פחות סוכר מלחם רגיל,  ומכיל חיידקים ידידותיים למערכת העיכול, ולכן יש בארץ ובעולם מגמה מתפתחת של חזרה ללחמי מחמצת.

לפני שנים מספר, בתוכנית 'אבא ליום אחד' שמשון ביקר במאפיית לחמי מחמצת, הנקראת 'פת במלח'.

אז אם אתם רוצים ללמוד עוד על מחמצת ולראות איך מכינים לחם מקמח, מים ומלח בלבד, הנה קישור לפרק

שמשון במאפיית פת במלח

• לחם שווה –  הלחם היה מרכיב חשוב ומרכזי בתזונת האדם לא רק היום, אלא גם בעבר. במשך תקופה מסוימת, במצרים העתיקה נהגו לשלם לעובדים באמצעות כיכרות לחם, והוא היה אמצעי תשלום לכל דבר.

 • לחם ללא גלוטן – אנשים הרגישים לגלוטן אינם יכולים לאכול גלוטן, שהוא חלבון המצוי בדגנים כגון חיטה, כוסמין, שעורה, ועוד.  לגלוטן חלק משמעותי בתהליך התפיחה של הבצק, ולכן להכין לחם ללא גלוטן הוא אתגר לא פשוט, אך אפשרי. ישנן מאפיות המתמחות בכך, אך גם בבית ניתן להכין מגוון לחמים העושים שימוש ברכיבים לא צפויים בכדי ליצור לחם טעים גם ללא גלוטן. למשל: לחם טחינה (מתאים גם לפסח), לחם שקדים, לחם מקמח טף אתיופי ועוד. בתמונה: לחם ללא גלוטן מקמח קוקוס!

לחם ללא גלוטן

 • פירורי לחם לברווזים –  מסתבר שלא כדאי להאכיל ברווזים פירורי לחם, כי הלחם התעשייתי אינו טוב עבורם. מה שכן, אפשר להאכיל אותם בגרעינים או בתערובת מיוחדת לבעלי כנף.

ברווזים ליד מקור מים

 • לחם תרבותי –  כמעט לכל תרבות יש לחם מסורתי המיוחד לה. במרוקו – לחם הפרנה. באתיופיה – לחם דבו. במזרח התיכון ובמערב אסיה – לאפה.  בגאורגיה – לחם לוואשי. ברוסיה – לחם בורודינסקי ועוד ועוד.

תמונה של הרבה לחמים שונים

 • טיפים לאפייה – רוצים להכין לחם בעצמכם? הנה כמה טיפים מועילים:

–          מבין סוגי השמרים, מומלץ להשתמש בשמרים יבשים הנשמרים לתקופה ארוכה ועלותם זולה מאוד. שימו לב שיש לאחסן אותם בארון בקופסה סגורה, ולא במקרר.

–          אל תוסיפו את כל כמות המים שבמתכון בבת אחת. עדיף להוסיף את המים בהדרגה ותוך כדי לישה, וכך ניתן לדעת בדיוק מתי כבר אין צורך בעוד מים.

–          לישה כפולה – כשהבצק כמעט מוכן, מפסיקים ללוש אותו, וממתינים 5 דקות. לאחר מכן לשים את הבצק שוב. לישה כפולה זו עוזרת ליצירת גלוטן נוסף וכן עוזרת לנוזלים להיספג בצורה טובה, מה שמשפיע לטובה על מרקם הבצק.

–          רוצים לדעת אם הבצק שלכם תפח כשורה? בעזרת האצבע, לחצו קלות על הבצק. אם השקע שנוצר מהלחיצה נעלם במהירות – מעולה, הבצק תפח כשורה. אם השקע לא נעלם – יש להמשיך ולהתפיח את הבצק.

יש לכם טיפים נוספים? שתפו אותנו בתגובות! 

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

Hide picture