חכמלוגי

המורה ששינה הכל

השבוע חל יום פטירתו של הרב שלמה קרליבך.

הרב שלמה היה ידוע באהבתו הרבה לכל יהודי, בדיוק כפי שהוא.

הוא התבונן מעבר לחיצוניות ולמעשים, וראה בכל אחד נשמה טהורה ומיוחדת, שראויה לאהבת חינם.

בזכות הבחירה שלו להתמקד בצדדים החיוביים בכל אדם, אנשים רבים שזכו להיתקל בו שינו את דרכם והתקרבו לה' יתברך מתוך אהבה ונועם.

היום נספר לכם מה קרה כשרבי שלמה שימש כמורה מחליף בבית ספר, ואיך הדרך החינוכית שדבק בה חוללה פלאים.

Jerusalem Mahane Yehuda market P1060207 בתמונה: גרפיטי של הרב קרליבך בשוק מחנה יהודה. קרדיט תמונה: Utilisateur:DjampaJerusalem Mahane Yehuda market P1060207CC BY-SA 4.0

 במשך תקופה מסוימת, עבד הרב שלמה כמורה מחליף. יום אחד, התבקש הרב שלמה להחליף מחנך כיתה במשך שבועיים כי המחנך היה צריך לעבור ניתוח. הרב שלמה הסכים, ונפגש עם המחנך לקראת ההחלפה.

המחנך פתח את הפגישה ואמר: 'אני מרגיש לא כל כך בנוח להגיד לך, אבל חשוב שתדע שזו הכיתה הכי גרועה שיש. לא רק בשכבה, אלא בכל בית הספר'.  המחנך המשיך וסיפר לרב שלמה על כל אחד מ-15 התלמידים בכיתה, ועל כל אחד סיפר כמה הוא 'לא יוצלח' בדרכו שלו: 'הילד הזה – מרעיש כל הזמן. והילד ההוא – ה' ישמור..' רבי שלמה התפלא איך המחנך לא אמר אפילו מילה טובה אחת על הילדים, וחשב בליבו 'אם כך המחנך חושב עליהם, אין פלא שהתלמידים מתנהגים בצורה כזו..'.

'הילד הנורא מכולם הוא מוישה' המשיך המחנך.

'מוישה הוא הילד שיושב בשורה האחרונה. לא רק שמוישה מפריע בכל שיעור, הוא גם נוהג לעשות 'תערוכה' ולמכור ציורים לא ראויים שהוא מצייר לשאר התלמידים. לצערי אי אפשר להעיף אותו מבית הספר כי אבא שלו הוא התורם הראשי, אז כדאי לך לא להתעסק איתו'.

אחרי הקדמה כזו, נכנס הרב שלמה לתפקיד.

הילדים בכיתה אכן היו קצת שובבים, אך הרב שלמה בחר להתבונן בטוב שבכל אחד, ולתת להם הזדמנות חדשה לפרוח 'לא אכפת לי איך הנהגתם עד היום. אני רוצה שמעכשיו נלמד יחד בכיף!'. הרב שלמה שילב בלימודים שירה והצגות. הילדים נהנו ולקחו חלק פעיל בשיעורים.

ביום השלישי, חזר הרב שלמה לכיתה לאחר ההפסקה, אך לפתע גילה כי הכיתה ריקה לגמרי.

הרב הבין שכנראה היום מתקיימת ה'תערוכה' של מוישה, בה מכר את ציוריו לילדים.

בהפתעה, החליט הרב ללכת ל 'תערוכה' שהתקיימה בשירותים. כשנכנס – ראה כי כל הקירות מכוסים בציוריו של משה. ציורים שצוירו בכישרון רב, אך לא כולם היו צנועים.

למראה הרב שלמה, נבהלו הילדים וברחו. רק מוישה נשאר, מפוחד ורועד.

הרב שלמה לא אמר מילה. הוא ניגש אל מוישה, חיבק אותו ורק אז אמר 'מוישה, יום יבוא, ואתה תהיה אמן מצליח מאוד. יש לך כישרון נפלא, אבל אתה מסכים איתי שלמכור ציורים כאלה בבית הספר זה לא שייך, נכון?' מוישה הנהן בראשו, והרב שלמה הסיר את כל הציורים מהקירות.

לפני שחזרו לכיתה, אמר הרב שלמה למוישה 'מוישה, אני אשמח מאוד אם תלמד איתי, ושתלמד ממש ממש טוב!'.

הרב ומוישה נכנסו לכיתה. מוישה חזר למקומו בשורה האחרונה, והרב שלמה החל ללמד. לפתע, מוישה הצביע. הרב קרליבך הופתע ושאל  'כן, מוישה. מה אתה רוצה?' מוישה ענה 'אני יכול להחליף מקום? אני רוצה לשבת קרוב יותר אליך'.  כמובן שהרב שלמה הסכים, והעביר את מוישה לשבת בסמוך לשולחן המורה.

תוך שלושה ימים, הפך מוישה לתלמיד הכי טוב בכיתה! הוא רק היה זקוק לכך שמישהו יאמין בו, יראה את כל הטוב שבו ויבחר להתמקד רק בטוב.  וכך, ה'רע' שהוא חיצוני לגמרי, נעלם. 

'מעט מן הטוב דוחה הרבה מן החושך'. 

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

Hide picture