חכמלוגי

הידעת – גשם גשם בוא

 בשמיני עצרת התחלנו לבקש על הגשם 'משיב הרוח ומוריד הגשם'. הנה כמה עובדות מעניינות שאולי לא ידעתם על הטיפות הקטנות שכולנו כל כך מתפללים שירדו.

גשם

Image by Clker-Free-Vector-Images from Pixabay 

 • חסר ריח – ריח הגשם המוכר והאהוב אינו מגיע מהגשם עצמו, אלא מתגובה כימית המתרחשת כאשר מי הגשם נפגשים עם חומרים ארומטיים (צמחים, הפרשות של חיידקים, נבגים, חיות קטנות ופטריות) הנמצאים על פני הקרקע.

לכן, במקומות שונים בעולם ריח הגשם שונה בהתאם לסוג הקרקע, הרכב הפטריות, החרקים והחיות הקטנות שעליה.

rain Image by PublicDomainPictures from Pixabay 

 • טיפת המבורגר – מסתבר שצורת טיפות הגשם שונה מהצורה בה אנו רגילים לצייר אותן. הצורה האמיתית של הטיפות מזכירה לחמניית המבורגר! כאשר הטיפות יורדות, הן נהפכות כבדות יותר, מה שמשפיע על צורתן ומעצב אותן בצורה המזכירה לחמניית המבורגר.

rain drops

Image by InspiredImages from Pixabay 

 • זריעת עננים – הידעתם שניתן לעזור לגשם לרדת? חוקרים בישראל גילו כי באמצעות פיזור תערובת חומרים הנקראת 'יודיד הכסף' ממש בתוך העננים, תהליך קפיאת הטיפות שבעננים מואץ, מה שמזרז את תהליך ההמטרה. החוקרים, שהמחקרים שערכו בנושא הזרעת עננים נקראו 'ניסויי ישראל', מצאו כי השיטה היעילה ביותר לביצוע המשימה היא ריסוס החומר בעננים על ידי מטוסים, וכך פעלו במשך שנים. לפני כעשור, הוחלט להפסיק לבצע בישראל 'זריעת עננים' משיקולים כלכליים, אך במקומות שונים בעולם השיטה עדיין נמצאת בשימוש. לדוגמא – באתרי סקי מסוימים משתמשים בשיטה להגברת כמות השלג ושליטה בזמן שבו ירד.

rain clouds

 Image by Thomas B. from Pixabay 

 • המקומות הגשומים בעולם – שניים מהמקומות הגשומים ביותר בעולם נמצאים בהודו. האקלים המיוחד של מקומות אלו והמבנה הטופוגרפי (מבנה הקרקע) תורמים לכך שהם המקומות הגשומים בעולם. כמות המשקעים השנתית במקום הגשום ביותר בעולם, הכפר מאוסינרם שבהודו, היא כ-11,871 מ”מ. לשם השוואה, כמות המשקעים הממוצעת בישראל היא כ-800-900 מ'מ בשנה בגליל העליון ובצפון רמת הגולן, וכ-500-600 מ'מ במרכז הארץ.  

Mawsynram

 בתמונה – הכפר ביום לא גשום. קרדיט תמונה:  Vikas TalwarMawsynramCC BY-SA 4.0

• יום חופש – מזג האוויר בפורטוגל הוא לרוב שמשי וחם. אך כאשר יורד שם גשם, הגשם קר מאוד ויורד בעוצמה רבה, כך שמי שנמצא בחוץ נרטב כולו במהירות. זו הסיבה לכך שבימים גשומים כאלה, בפורטוגל מאפשרים לעובדים שלא להגיע לעבודה.

• חדר הגשם –  מי מאיתנו לא חלם ללכת בגשם בלי להירטב? במיצב האומנותי 'חדר הגשם'  אשר הוצב בלונדון בשנת 2012, ניתן היה ללכת בגשם בלי להירטב כלל! איך זה אפשרי? תקרת החדר מכוסה כולה בשסתומים המטפטפים טיפות מים באופן המדמה גשם אמיתי, כ 1000 ליטר מים בדקה. בנוסף לכך, התקרה כולה מרושתת במצלמות תלת ממד משוכללות, אשר משדרות ישירות למחשב המרכזי. באמצעות ניתוח המידע הנקלט במצלמות הנפח והתנועה המיוחדות, המחשב מסוגל לדעת בדיוק היכן בחדר נמצא כל אדם, ובהתאם להפסיק את הגשם מעליו. כך שבדיוק במקום שבו עומד האדם – לא יורד גשם, אך סנטימטר לידו – כן.  לעומדים מן הצד נראה כי האדם בחדר יצא ממנו רטוב כולו, אך הוא  נשאר יבש לגמרי!

RainRoomSharjah

 בתמונה: מיצב חדר הגשם. קרדיט: AlexandermcnabbRainRoomSharjahCC BY-SA 4.0 

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

Hide picture