חכמלוגי

המצאות ממצרים העתיקה

אבותינו זכו להיגאל ולצאת ממצרים, וחג הפסח כבר מאחורינו,

אך ישנן המצאות מצריות הנשארות איתנו עד היום!

  הנה כמה מהן:

  • המאכל הלאומי הוא בכלל מצרי! כן, הפלאפל, המכונה בפי רבים 'המאכל הלאומי של ישראל' הוא מאכל מצרי.  הפלאפל נולד במצרים, לפני 1500 שנה. אז הוא הוכן מפול מצרי, ושימש תחליף לבשר. 

 • דמקה – המשחק האהוב הומצא ככל הנראה במצרים העתיקה. במסגרת אחת החפירות במצרים, מצאו לוח בעל דמיון רב ללוח הדמקה. אמנם לא ניתן לדעת בוודאות אם הלוח המצרי שימש למשחק הדמקה או שהיה מיועד למשחק אחר או לשימוש שונה לגמרי.

דמקה

 הלוח המצרי היה קטן יותר מהלוח המודרני – גודלו היה 8 משבצות על 8 משבצות.  הגדלת הלוח לגודל של 10 על 10 התרחשה ככל הנראה רק במאה ה-17 בצרפת.  אוהבים דמקה? לחצו כאן ושחקו במשחק הדמקה שלנו! 

 • פפירוס – המצרים המציאו את הפפירוס. כמובן שלא את פפירוס מהסדרה 'עלילות ארץ גושן', אלא את נייר הפפירוס, שהיה נייר הכתיבה הראשון בעולם! המצרים עיבדו לנייר את צמח ה'גומא' המכונה גם 'צמח הפפירוס', אשר גדל על שפת נהר הנילוס.

תהליך העיבוד כלל חיתוך רצועות מליבת הצמח, השרייתן  (על מנת להוציא את מרבית הסוכרים הטבעיים שבצמח), שילוב הרצועות בכיוונים מנוגדים ולחיצה שלהן יחדיו. במסגרת תהליך לחיצה זה, הסוכרים המעטים שנשארו ברצועות 'הדביקו' את הרצועות יחדיו. לאחר ייבוש של מספר ימים, התהליך הושלם ונייר הפפירוס נוצר.

השימוש בפפירוס הפך נפוץ לא רק במצרים, אלא בכל המזרח התיכון ובהמשך גם באירופה. למה שימשו פפירוסים? בעיקר לתיעוד ולהעברת מידע. חוקרים מצאו חילופי מכתבים בין מכרים, הזמנות לארוחת ערב, תיעוד מיסים, תעודת נישואין ועוד ועוד.

  • גרביים היסטוריים – התיעוד הראשון הידוע של הגרביים הוא בציור קיר מצרי שנוצר לפני כ-3,000 שנה. המצרים נהגו ליצור את הגרביים בשיטת ליפוף מיוחדת הנקראת נאלדביינדינג (Naaldbinding).  כדי שהגרביים יתאימו ללבישה יחד עם סנדלי האצבע שנהגו ללבוש, יצרו המצרים הקדמונים הפרדה בקצה הגרב בין הבוהן לשאר האצבעות.

  • ממתק עתיק – היסטוריונים חושבים שאת המרשמלו המציאו המצרים לפני יותר מ-4000 שנה! הממתק היה מיועד רק לבני המלוכה והוא שימש גם כטיפול רפואי לכאבי גרון. 

כדי ליצור את הממתק, המצרים השתמשו בצמח בשרני שנקרא 'מלו', שצומח בביצות. לביצה קוראים באנגלית 'מרש'. כלומר תרגום השם הוא 'מלו הביצות'.  כיום כבר לא מייצרים את המרשמלו מצמח המלו.  עם השנים יצרני הממתקים חיפשו תחליפים יותר זולים לצמח הנדיר, ומצאו דרך לייצר את הממתק מארבעה רכיבים: מים, סוכר, סירופ תירס וג'לטין.   

מרשמלו

  קרדיט תמונה:  Image by Bruno /Germany from Pixabay  

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

Hide picture