חכמלוגי

אוסטרליה בלהבות

 השבוע חל 'יום אוסטרליה', מה שנותן הזדמנות לדבר על היבשת המרוחקת, שהיא גם מדינה מיוחדת ויפהפיה.

אך השנה, לצערינו, אוסטרליה מככבת בחדשות ברחבי העולם כולו כבר שבועות ארוכים. למה? בגלל שריפות היער הנוראיות שפקדו אותה. 

 • מהם שריפות יער –  כשחם ויבש, במיוחד כשיש רוח והרבה חומרי בעירה כמו עשבים ושיחים יבשים, שריפה קטנה מתפתחת מהר מאוד לשריפת ענק!

אולי אתם זוכרים את השריפות שהיו כאן בארץ? זה מה שקרה השנה באוסטרליה, אך בקנה מידה הרבה, הרבה יותר גדול.

 • קיץ בחורף – אם אתם מתפלאים איך עכשיו חם ויבש באוסטרליה כשאצלנו קר וגשום, התשובה קשורה למיקום על פני כדור הארץ. בחלק שהוא מצפון לקו המשווה, החורף הוא בחודשים המוכרים לנו – בערך מחשוון עד אדר, והקיץ מניסן עד תשרי. בחלק הדרומי של כדור הארץ, שם נמצאת אוסטרליה, זה בדיוק הפוך. 

 • לא נגמר – כל שנה יש שריפות יער גדולות באוסטרליה, אך בשנים האחרונות, ובמיוחד השנה, השריפות ממש יצאו מכלל שליטה!

מספר שנות בצורת הפכו את האדמה ליבשה במיוחד, התחממות כדור הארץ גרמה לטמפרטורות גבוהות במיוחד, וכך נוצרו שריפות שמשתוללות כבר חודשים, ולא מראות סימני רגיעה. 

Bush fire at Captain Creek central Queensland Australia.

 קרדיט תמונה: 80 trading 24Bush fire at Captain Creek central Queensland Australia.CC BY-SA 3.0

 • אסון טבע – נזקי השריפות אדירים: מדובר על כשלושים בני אדם שנהרגו, אלפי בתים שעלו באש, ושטח של 17 מיליון דונם שנשרף! רק לשם הדגמה – מדובר בשטח שהוא בגודל של בלגיה ודנמרק גם יחד.

גם אלה שרחוקים ממוקדי השריפות נכנסו למעגל הנפגעים: מכירים את הריח שיש באוויר בליל ל'ג בעומר? עכשיו תכפילו פי כמה אלפים וכמה חודשים.

ענני עשן ופיח אדירים מכסים שטחים נרחבים של אוסטרליה, וגורמים באיזורים מסויימים זיהום אוויר מסכן חיים שמצריך שימוש במסכות מיוחדות המסננות חלקי פיח.

בתמונה: הפיח באוויר כפי שנראה מהחלל. קרדיט:NASA 

Australia-fires-cp-2144890

 • חיות בסיכון גבוה  – מי שסובל במיוחד מהשריפות הם בעלי החיים. כמיליארד(!) בעלי חיים מתו, ביניהם רבבות קנגורו, קואלה, ציפורים נדירות ועוד. רבים מאלה ששרדו סובלים מכוויות, וכספים רבים נאספו מכל העולם כדי לעזור להם. תחנות השקייה והאכלה מוקמים ברחבי היבשת, ובתי החולים הוטרינרים עובדים מסביב לשעון.

אחת הבעיות החמורות היא הפגיעה באזור המחיה של בעלי החיים, ובמזון שהם אוכלים, וכך גם אלה שניצלו מהאש עלולים למות ברעב ובצמא. אך אנשים טובים מנסים לסייע בכל דרך אפשרית!

משפחה אחת הפכה את אחד מחדרי השינה שלה לחדר טיפול לקנגרואים, וזוג אחר דואג למחסורם של חבורת חיות שברחה מהאש אל מגרש גולף שלא נשרף. נקווה שבשנה הבאה נוכל לבשר בשורות יותר משמחות ביום אוסטרליה! 

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

Hide picture