חכמלוגי

חור תולעת

 מה יותר מגעיל מאשר למצוא תולעת בתפוח?

למצוא חצי תולעת…וגם את החור שהיא משאירה אחריה!

אבל הפעם אנחנו לא רוצים לדבר על תולעים אמיתיות, אלא על תופעה מסקרנת בעולם החלל שנקראת חור תולעת

 

• אז מה זה חור תולעת? חור תולעת הוא בעצם מעבר בחלל ובזמן.

אולי שמעתם על תאוריית היחסות של אלברט איינשטיין – תורת היחסות.

מדובר בתורה מסובכת למדי, אך אחת ההבנות שלה היא שהחלל והזמן תלויים זה בזה, ושהחלל הוא לא סתם מרחב אינסופי כמו שנדמה לנו, אלא משהו שיכול להתקפל ולהתקמט.

עכשיו תארו לכם את החלל כמו סרט רחב שהתקפל לשניים. מה יקרה אם ניצור מנהרה מהחלק העליון של הקיפול לחלק התחתון? למנהרה כזאת קוראים חור תולעת, ואם נעבור בה, נמצא את עצמנו צ'יק צ'ק במקום רחוק מאוד ובזמן אחר!

כיון שבחלל המרחקים הם עצומים, חור תולעת יכול להיות פטנט מצויין כדי לדלג בין מקומות שונים ביקום.

 • מסע בזמן – לפי התאוריה של איינשטיין, זמן ומרחב הם בעצם אותו דבר, ולחלל קוראים מרחב-זמן. כך שאם נגיע בזמן מהיר למקום מרוחק, מעבר בחור תולעת בעצם יהיה גם מסע בזמן.

נשמע מוזר, אך מדענים רציניים מאוד מנסים לעבוד על דרכים לאתר חורי תולעת, ולדאוג שהמעבר בהם יהיה אפשרי ולא יקרע את הנוסע לגזרים…הם עדיין לא הצליחו, אבל לך תדע! 

• אז יש דבר כזה באמת? על השאלה הזאת קצת קשה לענות. יכול להיות שהחלל מלא בחורים שכאלה, ויכול גם להיות שמדובר בסך הכל בהמצאה של פיזיקאים ומתמטיקאים.

 • האם אפשר ליצור חור תולעת בעצמנו? כנראה שלא כרגע. כוחות הכבידה יפעלו לסגור אותו מיד, וכדי שיישאר פתוח למעבר של חפץ שיותר גדול מחלקיק של אטום, יהיה צורך בחומרים מוזרים ומיוחדים ששונים מכל מה שאנו מכירים היום. בכל אופן ,הראש האנושי ימשיך לנסות ולהבין את פלאי הבריאה…   

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

Hide picture