חכמלוגי

אתגר הסירות

השבוע, לפני 54 שנים, נחנך נמל אשדוד, הנמל המודרני השני בישראל.

סחורות רבות נכנסות לארץ דרך הנמל, והוא בעצם 'שער כלכלי' של מדינת ישראל! 

קרדיט תמונת נמל אשדוד:

Amos MeronWikiAir IL-12-01 109CC BY-SA 3.0Ashdod Port Aerial View

לכבוד האירוע, מה דעתכם לשחק בתחרות בניית סירות?

קחו חבר, ובדקו מי מביניכם הוא המהנדס הימי הטוב ביותר! 

מה צריך?

גיגית מים

ריבועי נייר אלומיניום בגודל 15X15 ס'מ

כמה שיותר מטבעות של עשר אגורות – רצוי קרוב לחמישים 

מה עושים?

קודם כל, כהקדמה למשחק, קחו חתיכה אחת של נייר אלומיניום, וקפלו אותה מספר פעמים. הכניסו אותה למים ובדקו מה קורה. נכון, היא שוקעת. נסו את הניסוי גם עם מטבע, ותראו שגם היא לא צפה. 

כעת חלקו לכל משתתף ריבוע של נייר אלומיניום, וצאו לדרך: כל מתמודד צריך להכין מנייר האלומיניום שלו סירה שתהיה מסוגלת להחזיק כמה שיותר מטבעות של עשר אגורות! איך? את זה תצטרכו לגלות לבד…נסו לקפל את נייר האלומיניום בכל מיני צורות, עד שתחליטו שאת מרוצים מהסירה שלכם.

כשאתם מסיימים לבנות את הסירה, השיטו אותה במים, והתחילו להעמיס עליה מטבע אחר מטבע. בדקו כמה מטבעות היא מסוגלת לשאת. כמובן שהמנצח הוא זה שמצליח להעמיס על הסירה שלו את המספר הרב ביותר של המטבעות לפני שהיא שוקעת.  

למה זה קורה?

באמת פלא! ראינו שגם נייר האלומיניום המקופל וגם המטבעות שוקעים לקרקעית, אז איך הם מסוגלים לצוף יחד? כשחפץ מוכנס לתוך נוזל, הנוזל מפעיל עליו כוח כלפי מעלה. אם כוח המשיכה יותר גדול מהכוח שמפעיל הנוזל, הגוף ישקע. אם הוא קטן יותר, הגוף יצוף. ומה קובע איזה כוח גדול יותר? התשובה נעוצה במונח אחד מרכזי: צפיפות. 

צפיפות פירושה כמות המסה, או החומר, שיש בנפח מסוים. כשנייר האלומיניום שלנו מקופל, הצפיפות שלו גבוהה, כי כל החומר דחוס לנפח קטן. אך כשנפרוש אותו וניצור ממנו סירה שתופסת הרבה יותר שטח, הצפיפות תקטן! ככל שצפיפות הסירה שהכנו תהיה קטנה יותר, כך היא תוכל לשאת יותר מטבעות – עד למצב בו צפיפות הסירה יחד עם המטבעות תעלה על צפיפות המים – והיא תצלול במצולות ים Smile.

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

Hide picture