חכמלוגי

שכבת האוזון

 השבוע חל 'יום שימור האוזון', אז בואו נדבר קצת על החומר החשוב הזה שעוטף את עולמנו!

 • מה זה בכלל? אוזון הוא גז שכל חלקיק שלו מורכב משלושה חלקיקים של חמצן, ולכן יש הקוראים לו 'חמצן משולש'. הוא התגלה לראשונה על ידי רוקח שוויצרי לפני כמעט מאתיים שנה.

בתמונה : המחשה של שכבת האוזון. קרדיט:NASA/NOAA

A cross-section of Earth

 

 • מעט, אבל חשוב – האוזון נמצא באוויר בכמויות קטנטנות. בעשרה מיליון חלקיקי אוויר יש שני מיליוני חלקיקי חמצן, אך רק שלושה חלקיקי אוזון! ובכל זאת, כשהאוזון נמצא בסטרטוספרה, שהיא שכבת אוויר הנמצאת מספר קילומטרים מעל פני כדור הארץ, היא חיונית לקיומנו. שכבת האוזון סופגת את קרני השמש האולטרה סגולות המסוכנות, ושומרת שהטמפרטורה על פני כדור הארץ לא תהיה חמה או קרה מדי. כך היא מאפשרת לחיים להתקיים. 

 • אוזון רע – כמו שיש כולסטרול טוב וכולסטרול רע, מסתבר שיש גם אוזון שהוא לא משהו…מדובר באוזון שמופיע בשכבת האוויר הקרובה ביותר לפני כדור הארץ, הטרופוספרה. לבעלי החיים ולצמחים לא בריא לנשום את האוזון הזה, והוא נוצר כחלק מזיהום האוויר העירוני. 

 • החור באוזון – אולי גם אתם שמעתם על ה'חור' באוזון. לא מדובר על חור אמיתי, אלא על ירידה משמעותית בכמות האוזון, בעיקר באזור הקטבים. ולמה זה קורה? באשמתנו, כמובן, אשמת האדם. בתהליכי ייצור של מוצרים כמו מקררים, משוחררים לאוויר חומרים שונים שפוגעים בשכבת האוזון החשובה.   

  החור באוזון מעל אנטרטיקה מאז 1957 עד 2001  | Author= RedAndr. קרדיט:I, RedAndrOzone over southern hemisphere Sep11 1957-2001CC BY-SA 3.0

 

Ozone over southern hemisphere Sep11 1957-2001

  • תאמין שיכולים לתקן! – כשמדענים גילו את החור הם היו מודאגים מאוד, וכנסו ועידה שתאסור על השימוש בחומרים ההורסים את האוזון. רוב מדינות העולם הסכימו להגבלות, וכך, שלושים שנה מאוחר יותר, נראה שהחור הולך ונסתם, וכמויות האוזון חוזרות לרמה הקודמת שלהן. ברוך ה'!  

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

Hide picture