חכמלוגי

חינוך ביתי

 זהו! החופש נגמר, וכל הילדים חוזרים לבית הספר. בעצם, לא כולם – ילדי החינוך הביתי ממשיכים להתחנך בבית.

בשבילם, כל השנה זה חופש גדול, או שאולי כל השנה זה לימודים…? ואם אתם לא יודעים מה זה חינוך ביתי, תכף תגלו.   

  • ללמוד בלי בית ספר – פעם, לפני שהיו בתי ספר מסודרים, היה מקובל מאוד ללמד את הילדים בבית. אך ברגע שרוב הילדים התחילו ללמוד במוסדות החינוך, היו כאלה שחשבו שבית הספר לא מתאים לילדים שלהם. בהתחלה השלטונות התנגדו מאוד: הרי יש חוק חינוך חובה, וכל הילדים חייבים לבוא ללימודים! אך עם השנים, הם הכירו בכך שזכותו של כל הורה להחליט איך בדיוק הוא רוצה שילדו יתחנך, והחינוך הביתי הפך להיות יותר ויותר מקובל. כיום, בארה'ב, יש מעל שני מיליון ילדים שלומדים בבית!

 • לומדים מרחוק – יש ילדים שלומדים בבית כי ההורים חושבים ששם יהיה להם טוב יותר, ויש כאלה שפשוט אין להם ברירה. באוסטרליה, למשל, יש ילדים שגרים בחוות מבודדות הרחוקות מהעיר, ועד שהם יסעו את מאות הקילומטרים לבית הספר, הם כבר יצטרכו לחזור הביתה… פעם למדו שם באמצעות הרדיו, היום האינטרנט מאפשר למידה נוחה יותר. 

  • ומה עם החברים? אחת הבעיות של חינוך ביתי הוא מחסור בחברה. אפשר אולי להסתדר בלי מורים ובלי שיעורי בית, אבל איך אפשר להסתדר בלי משחקים בהפסקות עם החברים?! ילדי החינוך הביתי צריכים לדאוג לחברה אחר הצהריים – תנועות נוער, חוגים, ולפעמים מפגשים עם ילדי חינוך ביתי אחרים. בסך הכל, מחקרים מראים שהם מסתדרים לא רע בכלל! 

 • שיטות חינוך שונות – לא כל המתחנכים בבית לומדים באותה צורה. יש כאלה שלומדים ב'חינוך חופשי', בו אין לילד שום תכנית או סדר יום קבוע. מה שמתחשק – עושים! והילד לומד אך רק בזכות הסקרנות הטבעית שלו. יש כאלה שלומדים לפי תכנית לימודים מסודרת כמו בבית הספר, רק שהמורים הם ההורים שלהם. ויש הורים שמאמינים בשיטת חקר, בה הילדים חוקרים לבד כל מיני נושאים, מבצעים ניסויים ומסיקים מסקנות. באיזו שיטה אתם הייתם רוצים ללמוד?  

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

Hide picture