חכמלוגי

היומן של אווה

לפני 79 שנה, התחילה ילדה יהודיה בשם אנה פרנק לכתוב יומן. כשהיא רשמה את המילים על הדף, לא היה לה מושג לאן הוא יתגלגל. היא לא חלמה שכעבור כמה שנים, הוא ייהפך לרב מכר עולמי שנמכר בעשרות מיליוני עותקים, ובעצם, לספר השואה המפורסם ביותר בעולם. על בסיס היומן נעשו סרטים וסדרות ומחזות, ואפילו סרט אנימה יפני!

 מדוע נכנסה אנה ללב של כל כך הרבה אנשים? כי הסיפור שלה היה סיפור אמיתי, של ילדה רגילה ומלאת חיים, וזה הראה לכולם שלקורבנות השואה יש פנים ושמות, והם אנשים כמונו בדיוק. 

 אך אנה פרנק לא היתה היחידה שכתבה יומן בזמן המלחמה. נערה נוספת שכתבה יומן היא אווה היימן, נערה בת 13 מהונגריה, שנרצחה במחנות. מתי כוכבי, איש הייטק אמיד, ובתו מאיה, החליטו על רעיון נועז: לקחת את היומן של אווה, ולהציג אותו בשורת סרטונים, 'סטוריז', כאילו היה לאווה טלפון נייד ואינסטגרם בתקופת המלחמה. הם השקיעו כספים מרובים מכיסם, נסעו לאוקראינה, שכרו שחקנים ותלבושות ואביזרים, והצליחו לצלם סדרת סטוריז שמשחזרת בדיוק את התקופה, ואת מה שעבר על אווה הצעירה.  את כל המאמץ האדיר הזה מתי כוכבי עשה מסיבה אחת: כדי שהדור הצעיר יוכל להתחבר לסיפורי השואה בשפה שהוא מכיר, ולא לשכוח את האירועים הקשים שעברו על עם ישראל. מצלמת הטלפון הנייד של אווה מתארת את כל התהפוכות שעוברות עליה: איך מילדה שמחה ורגילה היא הופכת ליהודיה נרדפת שנשלחת למחנות, וקשה שלא להתרגש כשרואים את ההתרחשויות קורות ממש מול העיניים.

 היו לא מעט אנשים שהביעו ביקורת על הרעיון של מתי כוכבי, וחשבו שלערב אינסטגרם והנצחת שואה זה סוג של זלזול. אך 120 מיליוני האנשים מכל העולם שעקבו בדריכות אחר הנעשה בחייה של אווה ביום השואה, ומיליונים אחרים שצפו בסרטונים אחר כך, העידו שכמו היומן של אנה פרנק – גם חייה של אווה, נגעו לצופים עמוק בלב!  

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

Hide picture