חכמלוגי

גאורגיה

 השבוע חל יום העצמאות של גאורגיה.

בתקופה המודרנית היא היתה חלק מברית המועצות, אך כשזו התפרקה לפני 28 שנה, היא קבלה מחדש את עצמאותה. לגאורגיה, שכונתה עד לא מזמן גרוזיה, יש הסטוריה בת אלפי שנים. היא מדינה יפה מאוד, ותיירים רבים, גם מישראל, מגיעים אליה. אולי אתם מכירים אנשים שטיילו שם? 

 • היכן היא? גאורגיה נמצאת ב-'אירואסיה', חלקה באירופה וחלקה באסיה, מעבר להרי הקווקז. 

 

 • גדולה או קטנה? די קטנה, ויחסית לא צפופה. אמנם בשטחה היא פי שלוש וחצי מארצנו הקטנטונת, אך חיים בה רק חמישה מיליון איש, בניגוד לשמונת המיליונים שלנו.

 • קצת היסטוריה? ממש על קצה המזלג, גאורגיה היא ממלכה עתיקה מאוד. עם תרבות מפותחת. היו תקופות בהן היתה הממלכה החזקה ביותר במזרח התיכון! מעניין גם ששלטו בה מלכים בעלי שם יהודי: המלך דוד והמלכה תמר 

  • מה עם היהודים? על פי המסורת יהודים ישבו בגאורגיה עוד מימי גלות הבית הראשון. הם חיו בקהילות נפרדות, ולאחר מלחמת ששת הימים, הם ביקשו לעלות לארץ. גאורגיה, שהיתה אז מדינה קומוניסטית, סרבה לתת להם לעלות, אך הם לא נכנעו ונאבקו למען זכותם לחיות בארץ! בסופו של דבר עשרות אלפי יהודים עלו לארץ.

 • ואיך תזהו משפחה שמוצאה מגאורגיה? סביר להניח שיקראו להם 'משהו-שווילי' , כי אחד המאפיינים של שמות המשפחה של יהודי גאורגיה הוא הסיומת 'שווילי', שפירושה 'בן'.   

 • מה אוכלים? הרבה דברים טעימים עם שמות מעניינים כמו חינקלי, וחצ'פורי, טקלאפי וצ'ורצלה!  והיום ניתן לכם מתכון יחסית פשוט לחצ'פורי, מאפה בצק ממולא גבינה.

 

 חצ'פורי

Khachapuri

קרדיט תמונה: SercutKhachapuriCC BY-SA 4.0  

המצרכים  

לבצק

  2 וחצי גביעים לבן, ריוויון או גיל

  1/2 כפית שטוחה מלח

  ביצה גדולה

  חבילת חמאה או מרגרינה.

  750 גרם קמח לבן

  1/2 כפית אבקת אפייה

 

למילוי

  גבינת מוצרלה – 800 גרם. אפשר להחליף חלק מהגבינה בגבינה בולגרית, צפתית או צהובה

  כוס חלב  

  2 ביצים

  2 כפות שטוחות קמח לבן

  1/2 כפית שטוחה מלח

 

להברשה

  חמאה – 30 גרם

 

 אופן ההכנה

 לערבב את כל חומרי הבצק, כאשר את הקמח מוסיפים בהדרגה. מתקבל בצק רך ומעט דביק. יוצרים ממנו צורת כדור, מקמחים מעט, מכסים במגבת נקייה, ומניחים בצד למשך כחצי שעה.

 מחלקים לשישה חלקים שווים ויוצרים מהם כדורים. מרדדים כל כדור למשטח עגול, מעין פיתה, בקוטר של כ-30 ס'מ, ובעובי של כסנטימטר.

 מערבבים את חומרי המילוי יחד. שמים שישית מהמילוי במרכז כל עיגול בצק.

 'אוספים' את קצוות הבצק מסביב כדי ליצור צורת שק סגור שיש בתוכו גבינה. משטחים מעט את השק, ומקבלים מעין פיתה ממולאת. 

  מחממים תנור ל-200 מעלות. מניחים את החצ'פורי בתבנית משומנת כאשר הסגירה של הבצק נמצאת למטה, ואופים משך כ-20 דקות. (אפשר גם לטגן את שני הצדדים במחבת חמה מאוד, ללא שמן, עד שמזהיב.)

 מוציאים מהתנור, ומברישים על המאפה החם חמאה. מחכים מספר דקות (לא תרצו לקבל כוויה בלשון!) ואוכלים בהנאה. בתאבון!

 נ.ב. – אם במקרה תצליחו להשיג גבינה בשם 'סולוגני', שהיא גבינה גאורגית מקורית, נסו להשתמש בה במקום במוצרלה ותהיו גאורגיים אמיתיים! 

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

Hide picture