חכמלוגי

אלברט איינשטיין

 השבוע, לפני 140 שנה, נולד אחד המדענים החשובים ביותר בהיסטוריה! בואו נלמד קצת יותר על מי שהשם שלו הפך להיות שם נרדף לגאונות – אלברט איינשטיין.

 • שתקן קטן – אלברט איינשטיין התחיל לדבר רק אחרי גיל שלוש, מה שנחשב לגיל מאוחר מאוד! היום מכירים בעובדה שלפעמים דווקא ילדים חכמים במיוחד מדברים בגיל מאוחר – ולתסמונת הזאת קוראים 'תסמונת איינשטיין'.

בתמונה: אלברט אינשטיין בגיל 3

Albert Einstein at the age of three (1882)

 • המצפן המסקרן  – מה הדליק אצל אלברט הצעיר את הניצוץ המדעי הראשון? כשאיינשטיין היה בן חמש, הוא היה חולה, ואביו קנה לו מצפן. הילד הקטן לא הפסיק לחשוב על הצעצוע החדש. מה גורם למחט להסתובב דווקא לכיוון צפון? איך זה קורה? גם בהמשך החיים הוא לא לקח שום דבר כמובן מאליו, וניסה לחקור ולבדוק הכל! ככה מפתחים את המדע.

Kompas Sofia

 

קרדיט תמונה: User:Bios~commonswikiKompas SofiaCC BY-SA 3.0

 

 • תלמיד ממוצע – אולי זה נשמע מוזר, אך איינשטיין הגאון היה תלמיד ממוצע בהחלט. במתמטיקה הוא הצטיין, אך הוא לא התאמץ בכלל להתעסק בנושאים שלא עניינו אותו. הוא נכשל בבחינות כניסה למוסד לימודי, והמורים שלו לא ניבאו לו עתיד מזהיר…מסתבר שהם טעו, ובגדול.

 • פרס נובל – איינשטיין מוכר בעיקר בזכות תורת היחסות שלו, ששינתה את כל ההבנה האנושית לגבי זמן ומרחב. את הנוסחה המפורסמת ביותר שלה הוא כתב בגיל 26, כשהיה פקיד במשרד לפטנטים. אך את פרס הנובל שלו בפיזיקה הוא קבל בכלל על תגלית אחרת לגמרי: האפקט הפוטואלקטרי.

  • ממציא מקררים – בטח לא ידעתם שאחת ההמצאות של איינשטיין היה סוג של מקרר…עד לזמנו, מקרר היה פועל על סוג של גז רעיל, וכששמע על אסון בו משפחה נפגעה בגלל המקרר שלהם, לקח על עצמו להמציא סוג חדש. הוא גם הצליח במשימה, אך מיד אחרי ההמצאה שלו, מישהו המציא משהו עוד יותר מוצלח…

 • כמעט נשיא – אלברט איינשטיין, שהיה יהודי, נולד בגרמניה. כשהנאצים עלו לשלטון הוא ברח משם לארצות הברית, אך הוא אהב מאוד את מדינת ישראל. ולמרות זאת, הוא סרב להצעה שהוצעה שלו – להיות הנשיא הראשון של המדינה. 'אני מצטער מאוד' הוא אמר 'אבל אני לא חושב שאני מתאים לתפקיד. אני רגיל להתעסק ברעיונות, ונשיא צריך לדעת איך להתנהג עם אנשים…'

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

Hide picture