חכמלוגי

האביר יעקב

 השבוע יחול יום פטירתו של האביר יעקבהרב יעקב אבוחצירא זצ'ל, סבו של הבאבא סאלי זצ'ל.
הרב אבוחצירא נחשב לאיש קדוש, מגדולי הדור במרוקו לפני כמאתיים שנה. הוא כתב ספרים רבים בנסתר ובנגלה, היה רב קהילת תפילאלת במשך עשרות שנים, ונודע כבעל צדקה וחסד מופלא. הוא נפטר בהיותו בן 75, במצרים, כאשר היה בדרכו לארץ ישראל.

  רבי יעקב אבוחצירא נודע גם כבעל מופתים, והנה אחד הסיפורים שמספרים עליו:

 באחד ממסעותיו שבהם יצא כדי לאסוף צדקה לעניים, התלווה לאביר יעקב מורה דרך ערבי שסייע לו. כשסיים הרב לאסוף את הסכום שרצה – וזה היה סכום מכובד מאוד – פנה אל מורה הדרך ואמר לו שהוא מבקש לנסוע בדרך מסוימת, כדי להגיע הביתה מהר יותר.

 'אבל הרב, הדרך הזאת מסוכנת מאוד!' נבהל הערבי. 'יש שם כנופיה של שודדים, והם לא יהססו לשדוד את הרב ואף לפגוע בו! אסור לנסוע משם!'

 'אני חייב להגיע מהר', אמר הרב והוסיף 'אל תדאג, קח אותי מהדרך הזאת ותראה שהכל יעבור בשלום.'

 למרות פחדיו, למורה הדרך לא היתה ברירה, והוא לקח את הרב בדרך שביקש. אך בדיוק כמו שהזהיר, כשרק החלו במסעם, החלה חבורת שודדים חמושים להקיף אותם מכל עבר… הערבי החוויר וברח לצד הדרך, שם עמד והציץ מאחורי סלע גדול.

 'שמענו שיש לך הרבה כסף, רב יהודי' אמר בטון מאיים השודד הראשי 'תן לנו אותו מיד! בעצם, פשוט נהרוג אותך וניקח את הכסף אחר כך…' והוא פרץ בצחוק מרושע.

 'עשו מה שתרצו' אמר הרב בשלווה, והביט בשודדים בלי שום פחד. אך ברגע שהשודדים צעדו לעברו, קרה דבר מופלא – האדמה שהם עמדו עליה הפכה לאדמת בוץ טובענית, וכל ארבעים השודדים שקעו לתוכה ונתקעו! ולא רק זה, החבורה כולה כאילו קפאה, ולא יכלה להזיז יד או רגל.

 'נו, איפה אתה?' קרא הרב למורה הדרך 'בוא נמשיך! לא היית צריך לפחד ולברוח ככה…' מורה הדרך ההמום  הביט בשודדים המשותקים והקבורים חיים, הזדרז אל הרב, ויצא איתו לכיוון העיר.

 בינתיים, משפחות השודדים, שידעו על תכניותיהם, ראו להפתעתם שהרב הגיע בריא ושלם לעיר. הם שלחו משלחת חיפוש, ונדהמו לגלות מה קרה לשודדים… הם פנו לערבי שליווה את הרב, ושאלו אותו מה אפשר לעשות.

 'הרב איש קדוש' הוא אמר ביראת כבוד 'הם לא היו צריכים להתעסק איתו! אך הוא גם רחמן. אם תתחננו, אולי הוא יסכים להתפלל עליהם ולהצילם…' משפחות השודדים ניגשו בפחד לרב, ביקשו סליחה, וביקשו שירחם על קרוביהם.

 'אני מוכן להתפלל עליהם' אמר הרב בחומרה 'אך רק בתנאי שיעזבו את המקום, ויבטיחו שלעולם לא יפגעו יותר באיש!' וכך היה. הרב התפלל, השודדים הצליחו להיחלץ, והם התפזרו לכל עבר וקיימו את ההבטחה שהבטיחו לרב יעקב אבוחצירא. 

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

Hide picture