חכמלוגי

רבי יהודה הנשיא

 השבוע, לפני בדיוק 1800 שנה, נפטר רבי יהודה הנשיא, המכונה 'רבי'. מי לא שמע על הדמות הענקית הזאת?

 רבי יהודה הנשיא היה בנו של רבן שמעון בן גמליאל, וכמוהו, היה נשיא ישראל. הוא היה עשיר מופלג שהעיד על עצמו שלא נהנה כלל מכספו הרב, וכובד על ידי כולם. רבי השאיר לנו דברי תורה והלכה ואמרות רבות, כגון 'מצווה גוררת מצווה', אך הוא נודע בעיקר כמי שכתב את התורה שבעל פה. עד ימיו, היה איסור לכתוב את התורה שעברה בעל פה ממשה רבנו, אך רבי הבין שהעם יוצא לגלות, וחשש שמא ההלכות הרבות ישתכחו. לכן הוא אסף וכתב את פרטי ההלכות, וסדר אותם בששת סדרי המשנה המוכרים. רבי נפטר בשנת ג' אלפים תתקע'ט.

יהי זכרו ברוך! 

ספור קטן על גדול  

 לרבי היה קשר מיוחד עם הקיסר הרומי אנטונינוס, קשר שהתחיל עוד כשהשניים היו תנוקות, שהוחלפו לזמן קצר כדי שלא יוודע לשלטונות שיהודה הקטן עבר ברית מילה. כשגדלו, אנטונינוס היה מבקר את רבי יהודה הנשיא בסתר, ולומד ממנו תורה וחכמה. אחר כך נהג לשלוח אליו שליחים לשאול בעצתו, אך ליתר בטחון, השניים השתמשו בקודים סודיים.

 פעם אחת, שם הקיסר לב שהמצב הכלכלי של הממלכה לא טוב. משום מה, למרות שלכאורה לא היתה סיבה מיוחדת לכך, האוצר הלך והתרוקן! שלח אנטונינוס שליח לרבי, שסיפר לו על הבעיה ושאל אותו מה לעשות.

 רבי הביט לרגע בשליח, אך לא ענה. הוא יצא החוצה לגינה, והשליח בא בעקבותיו. אחר כך עקר מספר שתילים, לקח שתילים אחרים, ושתל אותם במקומם.

 'רבי יהודה הנשיא, אני מחכה לתשובה עבור אדוננו הקיסר!' אמר השליח. 'מה אומר לו?'

 'אין צורך לומר דבר' אמר רבי יהודה. 'חזור לאדונך.'

 כשהשליח המבולבל חזר לקיסר, אנטונינוס שאל מה היתה תשובתו של רבי. 'הוא לא הסכים לענות לי!' אמר השליח. הקיסר הבין שרבי לא סתם יסרב לענות, ופנה לשליח. 'תגיד, רבי יהודה עשה משהו אחרי שדברת איתו?'

 'לא משהו שקשור לשאלה…' אמר השליח 'הוא החליט שזה בדיוק הזמן להתעסק בגינה שלו! הוא עקר שתילים ושתל חדשים.'

 'אהה…' אמר אנטונינוס, ושלח משם בחיוך את השליח. אחר כך פטר את כל הפקידים שעבדו באוצר, ומינה במקומם חדשים. והפלא ופלא, כספי האוצר הפסיקו להיעלם…

 

4 תגובות

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

Hide picture