חכמלוגי

בחירות

 היום יחולו הבחירות המקומיות לעיריות ולמועצות המקומיות. אתם זוכים ליום חופש, וההורים והאחים הגדולים שעברו את גיל 17 זוכים להשתתף במשחק הדמוקרטי! מה אתם יודעים על בחירות דמוקרטיות? הנה כמה עובדות שאולי לא ידעתם!  

• פטנט יווני – רעיון הדמוקרטיה, בו העם בוחר את מנהיגיו, הומצא ביוון העתיקה. 'דמו'= עם  'קרטיה'=שלטון. אמנם הדמוקרטיה הקדומה לא ממש דומה לזו שלנו, כי בעלי זכות הבחירה היו רק גברים חופשיים (ולא עבדים ונשים) שהיוו מיעוט בעיר, אבל בכל זאת, הרעיון היה די מהפכני. 

• דמוקרטיה מודרנית – ארצות הברית נחשבת לדמוקרטיה המודרנית הראשונה, כשבחוקה שלה מתחייבים לתת לכל אזרחי המדינה חופש בחירה ושוויון הזדמנויות. למרות זאת, דווקא בארצות הברית אחוזי ההשתתפות בבחירות הוא מהנמוכים בעולם. 

• יום שלישי – על פי חוק, בארצות הברית, הבחירות תמיד מתקיימות ביום שלישי. מדובר בחוק עתיק מלפני כמאתיים שנה, שנחקק כדי שאנשים יספיקו להגיע עם העגלות והסוסים לקלפיות שבערים הגדולות, ולחזור הביתה לפני יום השוק… 

• רוב המדינות – רוב מדינות העולם כיום נחשבות דמוקרטיות במידה כזאת או אחרת, ובכל זאת, יותר משליש מתושבי העולם חיים במדינה לא דמוקרטית!. איך? כי אחת המדינות שלא נותנת לאזרחיה להצביע היא סין, המדינה המאוכלסת ביותר בעולם. 

• הדמוקרטיה הגדולה ביותר  – הודו, שמחזיקה את המקום השני במספר התושבים, היא הדמוקרטיה הגדולה ביותר. בגלל גודלה, בחירות יכולות לקחת שבועות ואפילו חדשים!

Flag-map of India (de-facto)

Stasyan117Flag-map of India (de-facto)CC BY-SA 4.0  

• מצביעים בגולות – והנה  שאלה: מה קורה כשיש בחירות במדינה בה התושבים לא יודעים לקרוא? הרי ההצבעה נעשית בדרך כלל בעזרת פתקים עם אותיות! בגמביה שבאפריקה השלטונות מצאו פטנט מעניין: בקלפי יש תיבות שעליהם מתנוססות תמונות המתמודדים, והבוחרים משחילים לתיבת המועמד המועדף גולה. 

• זכות בחירה –  או שאולי חובת בחירה? יש ארצות, כמו אוסטרליה, בהם האזרחים ממש חייבים להצביע בבחירות! מי שלא מגיע לקלפי נקנס בקנס כספי.   

• מעשה באבקה לכף הרגל – בבחירות שהתקיימו במדינת אקוודור לפני כחמישים שנה, הזוכה המאושר היה… חברה שמייצרת אבקה לטיפול בכף הרגל! מסתבר שלפני הבחירות, בעלי החברה יצאו בפרסומת שקראה לאזרחים שרוצים כף רגל בריאה להצביע להם. אזרחים רבים השתמשו בפתק הלבן שבקלפי כדי לכתוב עליו את שם החברה, וכך היא נבחרה (מעניין מה זה אומר על המועמדים האמיתיים שהשתתפו בבחירות…)  

• בחירות בערוץ מאיר 🙂 – לכבוד הבחירות, הנה רשימת קישורים לסרטים קשורים. צפייה נעימה! 

מסע הבחירות של אסי

 עלילות ארץ גושן – בחירות טובות

אסי מתי והמועצה – חלק א

אסי מתי והמועצה – חלק ב

 

 

 

10 תגובות

  1. תגובה
    אני ר-א-ש-ו-נ-ה!!!!!!!! אולי… תמיד אומרים 'אני ראשון' ובסוף אתה שלישי במקרה הטוב!!!!!!! מזל שהבחירות על יום שלישי כי יום שלישי הוא יום מ-ע-צ-ב-ן ברמווווווווווווווות בבית הספר!!!!!!!!! 3מקצועות ברצף כל היום!!!!!!!! ועוד מקצועות לא משהו…(בלשון המעטה) חשבון, אנגלית והכי גרוע מדעים! כמה ביום אחדדדד!!!!!!!!! בקיצר, ברוך ה' שהבחירות הם על יום שלישי!!!!!!!!!! 😉

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

Hide picture