חכמלוגי

החותם האבוד של הרמב'ן

 אם יצא לכם ללמוד קצת הסטוריה, בטח שמעתם על העלייה הראשונה והשניה, השלישית והרביעית והחמישית…אבל על עליית הרמב'ן שמעתם?

 הרמב'ן, שהיה תלמיד חכם עצום, פרשן של התנ'ך, מקובל וגם רופא, נולד בספרד לפני 824 שנה. אמנם מלך ספרד באותה העת העריך אותו ואת היהודים מאוד, אך אנשי הכנסייה שפעלו באותה תקופה במרץ ממש לא אהבו את היהודים. הם היו עורכים ויכוחים פומביים בין נציגי היהודים לכמרים או מומרים, כאשר הפסד בויכוח גרר דרישה להתנצרות וניצחון בו גרר עונש מצד הכנסייה על חילול הקודש… גם הרמב'ן נאלץ להשתתף בויכוח שכזה נגד מומר, ולאחר שטען את טיעוניו וניצח ביד רמה, הוא היה צריך לברוח מספרד כדי לא להענש על כך.

 'לאן אסע?' חשב הרמב'ן, והתשובה היתה לו ברורה – לארץ ישראל! באותה תקופה הארץ לא היתה מיושבת כמעט ביהודים, והדרך היתה מסוכנת. הרמב'ן גם לא היה צעיר – הוא היה בן 72! אך הוא החליט שעליו להגיע לארץ הקודש ולגאול אותה משממונה.

 לאחר תלאות רבות הרמב'ן הגיע לעכו, ומשם נסע לירושלים. כשהגיע לעיר, גילה הרמב'ן שאין בה אפילו עשרה יהודים כדי להתפלל במנין! כובשים מכובשים שונים העלימו את הקהילה היהודית ומוסדותיה, והוא החליט לקנות בנין ולבנות בו בית כנסת. כך, בשנת 1425 לספירתם,   בנה הרמבן במבנה הרוס בהר ציון בית כנסת, וחידש את החיים היהודיים בירושלים.

ומה הקשר לחותם האבוד? באחד ממכתביו, מצטער הרמב'ן על טבעת החותם שלו שאבדה. והנה, בשנת 1998, נחשו מה התגלה באתר חפירות ליד עכו? נכון! חותמו האמיתי של הרמב'ן! כנראה שבדרך מעכו לירושלים החותם נפל, ואנחנו זכינו לקבל 'דרישת שלום' מצדיק ענק שחי כאן לפני מאות שנים. 

3 תגובות

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

Hide picture