חכמלוגי

מכונת רוב גולדברג

 רוב גולדברג היה קריקטוריסט יהודי אמריקאי שנהג לצייר מכונות עם תפקיד מצחיק: לבצע פעולה פשוטה בצורה הכי מסובכת שיש! מאז המכונות המשוכללות מדי האלה קרויות על שמו, ומדי שנה מתקיימות תחרויות של ילדים ומבוגרים שמנסים לבנות אותן בצורה הכי יצירתית ומוצלחת שאפשר.   

 הנה דוגמה: מכונה ששופכת חלב לכוס קפה ע'י כדור שמתגלגל ומפיל כוס חלב , שמופעל על ידי מכונית צעצוע, שמופעל על ידי קוביה שנופלת עליו שנדחפת על ידי מטוטלת של שעון … בסרטוני יוטיוב יש הרבה דוגמאות של מכונות רוב גולדברג מורכבות יותר ומורכבות פחות, ותוכלו לקבל מהם השראה ורעיונות. 

 אז מה צריך?

 קודם כל, בוחרים את מטרת המכונה. זה יכול להיות להשקות עציץ, להאכיל את הדגים, להפוך דף של ספר או כל פעולה אחרת ופשוטה שבא לכם לסבך!

 אוספים אביזרים שיתאימו למכונה שלכם. הנה כמה חפצים שימושיים במיוחד שיכולים לבוא בחשבון:

  דברים שמתגלגלים, כמו גולות וכדורים, פחיות וגלגלים, גלילי סלוטייפ ועוד.

  חוטים, כדי לקשור חפצים זה לזה, וגם לאפשר תנועת מטוטלת.

  מספריים. אם תצליחו לדאוג שהמספריים ייסגרו ויגזרו משהו, זה בכלל יהיה מגניב.

   חפצים כבדים שישמשו כמשקולות במנופים.

  קופסאות ומשטחים שונים ליצירת רמפות ונדנדות.

  מכשירי חשמל כמו מאווררים או טלפונים ניידים. (ברשות ההורים, כמובן…)

   צנורות להובלת מים.

  צעצועים שזזים, כמו מכוניות צעצוע.

  מגנטים.

  קפלה או קוביות דומינו ליצירת רצף תנועה.

 

מה עושים?

 אם יש לכם ראש של מהנדס, אתם יכולים לנסות ולתכנן את המסלול שלכם מראש, לצייר תרשימים ולנסות לפעול על פיהם. אם זה נשמע לכם קשה, תתחילו בקטן והוסיפו שלבים בהדרגה. לכו מהסוף להתחלה – רוצים להפיל כוס מים? קודם נסו עם רמפה וכדור. עכשיו נסו לחשוב: מה יכול להזיז את הכדור מראש הרמפה?

 נסו להשתמש בכמה שיותר סוגים של תנועה: תנועת רוח, התגלגלות, נדנדות עולות ויורדות, דברים שנופלים מגובה, מגלשות, מנופים, מטוטלת, תנועת רטט של טלפון נייד…ככל שתוסיפו שלבים ורעיונות מגניבים למכונה שלכם, תהנו יותר!

 חשוב לזכור – אין סיכוי שהמכונה שלכם תעבוד בניסיון הראשון…וכנראה שגם לא בשני וגם לא בשלישי! אבל אל תתייאשו. עצרו לרגע ובדקו מה התקלה. אולי הזווית לא נכונה? אולי הכדור שבחרתם לא מספיק כבד? אם תתמידו, בסוף המכונה שלכם תעבוד, וזה יהיה שווה את כל הבלגן!

(הצלחתם ליצור מכונה מגניבה? הסריטו ושלחו לנו למייל kids@meirkids.co.il  או כתבו וספרו מה עשיתם. נשמח לפרסם!)

  

2 תגובות

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

Hide picture