חכמלוגי

סיפור ציוני

  

 כשפתח תקווה כמעט הוקמה ב…יריחו

  

כולכם שמעתם על העיר פתח תקווה, אם המושבות, ואולי חלקכם אפילו גרים בה. אבל מה שרבים לא יודעים,

זה שהמושבה הראשונה כמעט הוקמה ליד יריחו! ומעשה שהיה כך היה:

 יוסף ריבלין, שהוא במקרה הסבא רבה של הנשיא ראובן ריבלין, היה ממקימי חבורה שרצתה להתיישב מחוץ לחומות העיר העתיקה בירושלים. אחד מבני החבורה היה משה יואל סלומון – כן, ההוא מהשיר על פתח תקווה…הוא גייס קבוצה של עולים מרוסיה שהיו מוכנים לרכוש אדמה חקלאית ולהקים עליה יישוב, ובשנת תרל'ו, יצאו למצוא מקום מתאים.

 

באותה תקופה שלטו התורכים בארץ, וקשה היה ליהודים לרכוש אדמה. אך היו אדמות שהממשל התורכי הציע למכירה. אחת מהאדמות האלה היתה ליד העיר יריחו, ומשה יואל סלומון ראה שמדובר באזור של קרקע פוריה ומתאימה לחקלאות. הוא גם נזכר שסיפור החרם של עכן התרחש ב'עמק עכור', כנראה ליד יריחו, והחליט שהיישוב ייקרא 'פתח תקווה' על שם הפסוק מספר הושע: 'והיה העמק העכור לפתח תקווה'.

 

שלוש הצעות היו על האדמות: של קונה נוצרי, קונה מוסלמי, והקונים היהודים. הצעת היהודים היתה הגבוהה ביותר, והם זכו! אך באותה תקופה, היתה מלחמה בין טורקיה לרוסיה, וסלומון ידע שאם התורכים יידעו שהקונים הם עולים מרוסיה, הם לא ירצו למכור להם. לכן ביקש מהם להסתיר את העובדה הזאת מהמוכרים. אך העולים מרוסיה היו ציונים גאים, ולא רצו להסתיר את זהותם. וברגע שהשלטון התורכי הבין מי הקונים של האדמה, הם ביטלו את העסקה, ומכרו את האדמות למוסלמי…

 

אך יהודי כמו משה יואל סלומון לא יתייאש מכישלון שכזה. הוא המשיך לחפש מקום אחר, ובסופו של דבר קבוצת החלוצים קנתה את האדמות שליד הכפר אומלבס, והקימה שם את פתח תקווה, עיר ואם בישראל!

 

3 תגובות

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

Hide picture