חכמלוגי

צילום

 

צילום

 

שלום ילדים! השבוע ב-'אבא ליום אחד' נלמד קצת על צילום. היום כולם מצלמים בלי חשבון, אבל לא תמיד זה היה ככה… הנה כמה דברים שאולי לא ידעתם על מצלמות ועל צילום. תגידו 'ציז'!

 

רעיון עתיק – הצילום המקורי מתבסס על שתי תופעות פיזיקליות: עקרון ה-'קמרה אובסקורה', והעובדה שחומרים כימיים מסוימים מתכהים או מתבהרים באור. כבר בימי היוונים, היה ידוע שאם יהיה פתח קטן בקיר של חדר חשוך,  או חור קטנטן בדופן קופסה חשוכה, יהיה אפשר לראות על הדופן הנגדית תמונה הפוכה. דמות שתעמוד מול הפתח 'תוקרן' על הקיר בגלל קרני האור שמגיעות ממנה, ומתרכזות דרך הפתח הקטן. אך רק לפני כמאה ותשעים שנה, הצליח הממציאן הצרפתי ניספור נייפס ליצור את התצלום האמיתי הראשון. הוא השתמש בלוח מתכת אותה ציפה בחומרים כימיים, וחשף אותה למשך הרבה מאוד שעות לאור בתוך 'קמרה אובסקורה'. אחר כך שטף את הלוח בחומר נוסף שהשאיר את התמונה שצולמה יציבה.

 

כמה זמן אפשר לחייך?  – התמונות הראשונות דרשו חשיפה ארוכה מאוד לאור לפני שהתהליכים הכימיים פעלו. מי שרצה להצטלם, היה צריך לעמוד מול המצלמה במשך ארבע שעות לפחות! בתצלום מהתקופה הזאת, נראה סטודיו לצילום עם מתקן להחזקת ראש המצולם שלא יזוז… למזלה של האנושות, במהלך הזמן התפתחו שיטות שאפשרו חשיפה הרבה יותר קצרה, והפכו את הצילום למעשי ופשוט יותר.

 

סרט הצילום (פילם) – אחת ההמצאות היותר חשובות בפיתוח הצילום היה הפילם, או סרט הצילום – מעין חומר פלסטי שחור ודק שהיה מוכנס למצלמה, ועליו היתה נוצרת הדמות. את הפילם היו צריכים לשלוח לפיתוח בחנות, ובניגוד לצילומים של היום, עד שהפיתוח לא הסתיים, לא יכולתם לדעת איך יצאתם! תשאלו את ההורים, או אולי את סבא וסבתא… בכל מקרה, זה היה שיפור מדהים על פני לוחות המתכת הכבדות שהיו מצלמים איתם עד אז.

 

הפולארויד – המצאה נוספת שהיתה מאוד אהובה היתה מצלמת הפולארויד, מצלמה שמפתחת תמונות באופן אוטומטי. האיכות לא היתה מדהימה, אבל אנשים נהנו מאוד לצלם, ולקבל ביד ומיד את התמונה הצבעונית!

 

עוברים לדיגיטלי – לפני כארבעים שנה, הומצאה המצלמה הדיגיטלית, בה אין שימוש בסרט צילום ובחומרים כימיים. אז איך זה עובד? חיישן הרגיש לאור קולט את התמונה, הופך אותה למסרים חשמליים ושומר אותה בתור קובץ. קודאק, שהיתה חברת הצילום המובילה משך שנים רבות, כמעט פשטה את הרגל, בגלל שלא זיהתה בזמן כמה נוח לאנשים לצלם בלי סרטי צילום…

 

עיניים אדומות – יצא לכם לראות תמונה של עצמכם עם עיניים אדומות? התופעה הזאת קורית בגלל המבזק, הלא הוא הפלאש. תפקיד המבזק הוא להאיר מקום חשוך, אך האור חודר לעיניים, ומאיר גם את כלי הדם האדומים שבו. האור חוזר למצלמה, וגורם למצולמים להראות קצת מבהילים (:

 

והיום – המעבר לצילום דיגיטלי, בתוספת העובדה שבכל טלפון נייד יש מצלמה, הקפיץ את כמות התמונות המצולמות בעולם לרמות מדהימות ממש. כל שתי דקות, מצולמת כמות התמונות שצולמה במשך כל המאה התשע עשרה!

 

2 תגובות

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

Hide picture