חכמלוגי

טלסקופ

   

 

טלסקופ

 

שלום ילדים!   כאן ד'ר פולקע, האסטרונום הנודע!

מאז ומעולם אנשים התעניינו בכוכבים שבשמים, אך המצאת הטלסקופ אפשרה להם לגלות הרבה מאוד דברים שהיו נסתרים! הנה כמה עובדות מעניינות על המכשיר שמאפשר לנו לראות למרחקים.

 

הטלסקופ הומצא לפני ארבע מאות ושמונה שנים, על ידי הולנדי בשם הנס ליפרשיי. השמועה אומרת שהוא הומצא אפילו כמה שנים קודם, על ידי חבורת ילדים ששיחקו עם עדשות בחנות משקפיים – אבל לך תוכיח.

 

הראשונים שנהנו מהטלסקופ היו סוחרים, שהיו מחפשים באופק אניות מסחר כדי להקדים את המתחרים.

 

גלילאו גלילי היה הראשון שהפנה את הטלסקופ השמימה. הוא גילה את הטבעות על יופיטר, אך כנראה גם גרם לעצמו עוורון, כשהביט דרך העדשות המגדילות בשמש. מאז ועד היום, הטלסקופים התפתחו מאוד, ובעזרתם נתגלו גילויים מרעישים כמו חורים שחורים וגלקסיות שלמות שלא הכרנו!

 

האבל – טלסקופ החלל – הוא הטלסקופ המדהים ביותר שקיים כיום. הוא מרחף לו בין הכוכבים, ומשדר לכדור הארץ תמונות מעומק החלל. כנראה שהוא אפילו מצדיק את כמות הכסף האדירה שהושקעה בו – מיליארד וחצי דולר!

 

תקלה קלה – כשהאבל שולחה לחלל לפני מעל עשרים שנה, באיחור של שבע שנים מהמתוכנן, המדענים נבהלו לגלות שהתמונות שהיא שולחת מטושטשות. טעות בחישוב גרמה לליטוש לא נכון של מראת הענק של הטלסקופ, ולמרות שהיה מדובר בטעות בגודל של 1/50 של שערה, הפספוס הספיק כדי לשבש את מיקוד התמונות. לא נעים! מאוחר יותר נשלח לחלל צוות אסטרונאוטים, שתיקן את התקלה בעזרת מערכת מראות שאיזנו את הטעות. מאז ועד היום, האבל מפיקה תמונות מדהימות, חדות וברורות.

 

לצפות בכוכבים מהכורסה – אם מתחשק לכם לצפות בכוכבים בלי לצאת מהבית, תוכלו לעשות זאת בעזרת אתרי אינטרנט שמחוברים לטלסקופים מסביב לעולם!

 

  

 

 

 

 

  

 

 

 

  

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

Hide picture