חכמלוגי

סיפורים מקום המדינה

 

 

 

 כלא עכו

  

  

 

 

 

לפני קום המדינה, בכלא שבמצודה העתיקה בעכו, ישבו אסירי המחתרות ודנו במצב שלהם. 'אנחנו צריכים לברוח!' אמרו חלק מהחברים. 'אבל אי אפשר…' ענו אחרים. 'חשבנו לחפור מנהרה, אבל זה מסובך מדי…'

בכלא הגדול והמבוצר היו אסירי מחתרת רבים. חברי ההגנה, אצ'ל ולח'י ישבו יחד, ואתם היו כלואים גם אסירים ערביים רבים.

אחד מאסירי האצ'ל, ירוחם 'איתן' לבני, חשב על רעיון. הוא החליט שאם יבוא כוח של אצ'ל מחוץ לכלא, יחד עם פעולות של האסירים בתוך הכלא, יהיה אפשר לעשות פִּרצה ולברוח. כך תוכננה לפרטי פרטים הפריצה לכלא עכו. חברי מחתרת מבחוץ התחפשו לטכנאים, משאיות הוסוו כדי שייראו כמו רכבים של הבריטים, ואל תוך הכלא הוברחו אמצעי לחימה.

ואכן, ביום שהוחלט, בוצעה הפריצה הנועזת! פיצוץ גדול יצר פתח באחד החומות, והאסירים שהוחלט שיברחו ניסו להמלט. הפעולה הצליחה באופן חלקי – חלק מהאסירים הבורחים נהרגו, וכך גם חלק מחבריהם מבחוץ שבאו לעזור להם לברוח. חלק נתפסו, והוצאו אחר כך להורג. אך עם כל זה, 27 אסירים מהאצ'ל והלח'י הצליחו להיעלם, ובכל העולם שמעו כולם מה עשו לוחמי המחתרות לכלא המבוצר של הבריטים!

במוזיאון המחתרות שבעכו, שנמצא במצודה, תוכלו לראות ולשמוע את סיפורם של הלוחמים האמיצים, של עולי הגרדום, ועוד הרבה סיפורים מרתקים על הכלא ועל הכלואים בו.

 

 

 

 

 

3 תגובות

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

Hide picture