חכמלוגי

סיפורים מקום המדינה

 

 

 

 המטוסים שהורכבו… ביקב!

  

 

 

ליד מרכז עזריאלי בתל אביב, יש מתחם ששמו 'מרכז שרונה'. בין כל רבי הקומות שמסביב, מרכז שרונה יוצא דופן: שכונה של בתים ישנים ששופצה לתפארת.

 

 

מה היה במרכז שרונה?

שרונה היתה מושבה חקלאית קטנה, שנוסדה לפני כ-150 שנה על ידי גרמנים נוצרים בשם הטמפלרים. הם שתלו כרמים, והקימו במקום יקב גדול ומצליח. לפני מלחמת העולם השניה, הטמפלרים עזבו את ארץ ישראל, והשאירו את המושבה נטושה.

 

 

שנה לפני קום המדינה, כשהבריטים ידעו שהם עומדים לעזוב את הארץ, הם הציעו למכירה חלקי מטוסים. מי שזכה במכרז היה ארגון ההגנה, והם זכו רק בגלל שהבריטים חשבו שמהחלקים כמעט ולא ניתן יהיה להרכיב מטוסים שלמים… אבל הם לא לקחו בחשבון את הראש היהודי!

 

 

 

קודם כל, ההגנה חיפשה מקום להרכיב בו את המטוסים, ומישהו הציע את היקב של שרונה, שהיה מרתף עמוק וגדול במרכז הארץ. היקב היה עדיין מלא חביות ישנות וזבל, וחברי ההגנה עבדו קשה לנקות אותו. אך המלאכה השתלמה, והם זכו במקום מוסתר ויעיל לעבוד על המטוסים.

 

 

החלקים הועברו ליקב, ושם צוות של עשרה אנשים הצליח לשחזר 18 מטוסים מבין עשרים המטוסים השבורים שקבלו מהבריטים! המטוסים היו משמעותיים מאוד למדינה הצעירה, והם היו למעשה תחילתו של חיל האוויר.   

 

 

 

 

 

 

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

Hide picture