חכמלוגי

המעבדה של פולקע- גונג הפלא!

 

 

גונג הפלא!

     

   

 

שלום ילדים! מכירים את הגונג, כלי ההקשה שנראה כמו צלחת מתכת ענקית? אז היום אני אלמד אתכם להכין גונג שאף אחד חוץ מכם לא יכול לשמוע! נשמע מסקרן, אה? קדימה!

   

           
 

                                                                                                            

  מה צריך?  

      

– כף מתכת

– חוט צמר עבה , פחות או יותר באורך מטר

– סרגל או כף עץ

– חבר שיעזור

 

 

מה עושים

  

1. קישרו קשר במרכז החוט, אך אל תהדקו אותו. אל תוך לולאת הקשר השחילו את הידית של הכף והדקו חזק.

2. תפסו קצה של חוט בכל יד, וכרכו את החוט סביב האצבע. כעת צריכה להיות לכם כף תלויה על חוט בין שתי האצבעות שלכם. הכניסו את האצבעות לאוזניים, והתכופפו מעט כדי שהכף תהיה תלויה באוויר ולא צמודה לגוף. הכף צריכה להיות תלויה בערך מול המותן.

3. ועכשיו הגיע הרגע הגדול! בקשו מהחבר להכות בקלילות בעזרת הסרגל או כף העץ על החלק הקעור של הכף. גלונג!!! גיליתם את הגונג הסודי? אני מבטיח לכם שאף אחד בחדר לא שמע אותו חוץ מכם!

 

 

  

איך זה קורה? 

 

הקולות שאנחנו שומעים הם גלי קול שעוברים בדרך כלל באוויר ומגיעים לאוזן שלנו. אך גלי קול יכולים לעבור בחומרים (או בלשון מדעית – תווכים) שונים, גם במוצק או בנוזל…כשהסרגל מרעיד את הכף, גלי הקול נעים דרך החוט, מהחוט לאצבע, ומשם בעוצמה גדולה לעור התוף שלנו. הם גם חוזרים ומהדהדים, כמו גלים בבריכה שפוגעים בחפץ וחוזרים חזרה, וזה מה שיוצר את אפקט הגונג המהדהד הסודי שלכם. כל שאר האנשים בחדר שומעים רק את ה'קלנק' הקטן שהסרגל עושה…

אתם מוזמנים להמשיך את הניסוי ולבדוק: מה קורה כשמשתמשים בכפית או במזלג במקום בכף? איזה צליל תקבלו כשהחוט עבה או דק יותר? תלוי נמוך או גבוה? ואולי יש לכם רעיונות משלכם לבדוק?

 

 

 

 

8 תגובות

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

Hide picture