חכמלוגי

סדנת עיתונאות ראשונה!

 

   

סדנת עיתונאות ראשונה

 

 

 

הפעם נדבר על הנושא הראשון שכתב נתקל בו: איך למצוא נושא?

 

 

א) חישבו על דברים שמעניינים אתכם. לא בטוח שזה יעניין את כל מי שקורא את הכתבה שלכם, אבל אלא אם כן אתם ילדים ממש יוצאי דופן, זה כנראה יעניין לא מעט.

 

ב) חפשו נושאים שקשורים לאנשים רבים. למשל, חוויות מבית הספר. 'גמדים וענקים' זה משחק שמשחקים בהרבה מקומות, ומעניין לראות איך זה מתבצע במקומות שונים.

 

ג) מצד שני, אפשר גם ללכת על נושאים שממש רחוקים מהחיים של רובנו. כל-כך רחוקים, שזה מסקרן! איך חיים בארצות אחרות, המצאות מוזרות, תופעות טבע מיוחדות…העולם מלא בדברים מגניבים ומעניינים!

 

ד) אם אתם רוצים, כיף לראיין דמות מוכרת ומפורסמת. אנשים תמיד סקרנים לדעת על החיים של אנשים שהם מכירים בתור שחקנים או זמרים. איפה הם גרים? מה הם אוהבים לעשות בזמנם הפנוי?

 

ה) ויש גם אנשים לא מוכרים עם ספורים ממש מרתקים! ספורי גבורה, מקצועות מיוחדים, אנשים ששינו את צורת החיים שלהם – מעניין לשמוע אותם! אגב, אלה יכולים להיות הסבים והסבתות שלכם, השכן ממול, או אפילו המורה להיסטוריה… 

 

ו) גם מקומות וארגונים יכולים להיות מעניינים – בתי חרושת, למשל. תהיתם פעם איך מייצרים…במבה? זה ממש מגניב! אפילו לראיין פקיד בנק יכול להיות מעניין! איך הם לא מתבלבלים כשהם סופרים את כל הכסף, אה?

 

ז) כדאי לחשוב גם על הערך של הנושא שלכם. מה זאת אומרת ערך? הכוונה היא לשאול את עצמכם מה הקורא יכול ללמוד מהכתבה שלי. אולי הוא יכול ללמוד מידות טובות מספור החיים של המרואיין שלי? אולי זה יכול לחזק אותו באמונה או ערך חשוב אחר? וגם סתם להרחיב את הידע על עולמו של הקב'ה זה ערך חשוב. חפשו נושאים שיהיה להם ערך!

 

תרגיל:

נסו לרשום חמישה נושאים שנראים לכם מעניינים לפי הטיפים שנתנו,

ותראו אותם להורים או לחבר.

מה הם אומרים? נשמע להם מעניין?

 

 

 

כתבה לדוגמה

 

הנה כתבה ששלחה אלינו אלישבע רבי- ראיון עם יאיר להמן,

הלא הוא פפירוס הרשע! 

 

שלום יאיר! ספר על עצמך בבקשה.

 

שמי לעמסס הליאשון בן פוטיפל בן פלנצל.  מולה מכובד ביותל בבית הספל של המצלים (וגם של העיבלים האלולים!) של לם מעלה באלמונו של פלעה, אבא של פפילוס ולאש מחוז באלץ גושן. תחביבים: ליצה קלה, ליקודי עם, מלחמת כליות ולישון.

 

ובאמת: 

שלום ילדים! מתחת לאיפור הכבד -אני יאיר להמן. מדבר עברית צחה (כן – גם את האות 'ריש') . אני גר בירושלים והמקצוע שלי- שחקן. משתתף בהרבה הצגות וגם תוכניות טלוויזיה. כך שבכל פעם אני משהו אחר- פעם רופא, פעם צייד, פעם פרה ופעם- מצרי מפחיד…

 

איך הגעת לערוץ מאיר?

 

המפיקה של התוכנית הכירה אותי מהצגה אחרת ששם שיחקתי המון דמויות מארצות שונות  ואז היא שאלה אותי –'אתה יודע אולי לעשות גם מבטא של מצרי?'  אז שאלתי אותה 'איך נשמע מבטא של מצרי…?'  היא לא כל כך ידעה אז אמרתי לה 'בטח! אני מוכן לנסות…'  

 

האם אתה עוסק בעוד משהו בנוסף? אתה עושה עוד משהו בערוץ מאיר חוץ מלהיות שחקן?

 

אני משחק בעוד הרבה הצגות.  מלבד זאת אני גם כותב הצגות ותסריטים. בערוץ מאיר אני כרגע רק בתור שחקן. אבל ייתכן שאכתוב גם בעתיד –למעשה כתבתי כבר פרק שלם על רעמסס שהולך לפסיכולוג אולי זה ישודר בעונה הבאה…  

 

איך אתה מרגיש עם הדמות של רעמסס, שהיא דמות רשעה? (אלימה, מפחידה…)

 

אולי לא נעים להגיד –אבל אני מאוד אוהב להיות בדמות של רעמסס.  אולי זה בגלל שמותר לי בתור רעמסס לעשות כל מיני דברים שבתור יאיר אסור לי לעשות   כמו לצעוק על כולם ולהפחיד אותם  ?

 

איך הקשרים עם השחקנים האחרים מאחורי הקלעים?

 

בגלל שבתור רעמסס אני מתעלל בהם, אחרי הצילומים הם מחזירים לי… ? סתם.  יש אווירה מאוד טובה על הסט ועם חלק מהשחקנים אני בקשר ואפילו יצא לנו כבר לעבוד יחד במסגרת אחרת.  עם עופר למשל (פרץ) שידרתי לא מזמן ביחד תוכנית ברדיו!)

 

ועכשיו כמה שאלות לרעמסס- איך המצריים מתייחסים אליך?

 

בכבוד לב כמובן. אבל יש לי הלגשה שמאחולי הגב הם צוחקים עלי. לא בלול לי למה..

 

למה אתה מעביד את בני ישראל בפרך? ומתי תוציאו את בני ישראל ממצריים?

 

בעיקל כי זה כיף. וגם כי הם ממש טובים בלבנות פילמידות. יציאת מצליים? לא נלאה לי שיהיה כזה דבל…

 

איך אתם מסתדרים עם המכות?

 

אנחנו בעיקל אוהבים לתת מכות. כאלה אנחנו. אוהבים לתת. אה! המכות של אלוהי העיבלים?! לא נעים.  אבל לא נולא בינתיים…

 

 

 

3 תגובות

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

Hide picture