חכמלוגי

ארץ ושמים- הסדרה החדשה על שנת השמיטה!

 

ארץ ושמים – סדרת הדרמה החדשה

 

בסוכות שנת תרמ'ג (1882 למיניינם) שכנעו הרב שמואל מוהליבר ויחיאל בריל את הברון רוטשילד לתמוך בהקמת מושבה יהודית חקלאית בארץ ישראל. 

פקידי הברון בחרו בקפידה, אחד עשר משפחות איכרים, שומרי תורה ומצוות מהכפר היהודי פבלוקה שברוסיה הלבנה וב- ז' בחשוון תרמ'ד (1883) נחרש התלם הראשון במושבה החדשה- עקרון.

 

 

בתחילה הגיעו האיכרים בגפם והשאירו את משפחותיהם מאחור.       מהיום הראשון לעלייתם לקרקע הם הצטיינו בעבודתם וחריצותם.
האיכרים נאלצו להתמודד עם החום הכבד בארץ, התנקלויות מצד השלטון העותמאני וגם עם גזרותיהם של פקידי הברון.
אהבת הארץ, החיבור לאדמה והחלום לתחיית העם שגרמו להם לעקור מביתם לארץ ישראל, עמדו לא אחת במבחן…

 

 

 

לפניכם כתבתו של שמעון כהן מאתר ערוץ 7 על הסדרה המיוחדת

 

סדרה דרמה חדשה מספרת באופן אותנטי את סיפורה של מושבה בימי הברון המתמודדת עם הרצון לקיים את שנת השמיטה מול קשיים ומשברים.

בחודשים האחרונים מופצת הסדרה הטלוויזיונית 'ארץ ושמים'             של 'מכון התורה והארץ', סדרה המהווה למעשה סרט עלילתי באורך של שמונים דקות ומגולל את סיפורה של מושבה עברית צעירה ששמה עקרון (לימים מזכרת בתיה), בשנים שלפני קום המדינה, כאשר קבוצת מתיישבים מקריבה הכול, כדי לבנות, לנטוע וליישב את הארץ האהובה.

 

בערב שנת השמיטה תרמ'ט, מורה הברון רוטשילד לכל המושבות שבחסותו לעבוד בשמיטה, על פי היתר המכירה. מתיישבי עקרון, מחליטים לקבל על עצמם את פסיקת רבני ירושלים ולא לעבוד בשמיטה. התוצאה היא קרע עמוק בין פקידי הברון למתיישבי המושבה הצעירה, המתיישבים סובלים חרפת רעב וחלקם מגורשים מן המושבה.

 

 

גיבורי הסדרה, מונקה וסברי,     הם שני נערים צעירים החיים במושבה עקרון ומתמודדים עם האתגרים והקשיים, מנת חלקם של המתיישבים הראשונים.

מושגים כמו 'אמונה' ו'אהבת הארץ' מקבלים בסרט משמעות מוחשית.

 

 

 

 

במאי הסרט ואחד משני הכותבים שלה הוא אסי צובל,                       כוכב הילדים מערוץ מאיר (אסי וטוביה),


צילום: אדווה שושן

ואת הפקתו ליוו רבני מכון התורה והארץ, אשר הקפידו על כך שפרטי העלילה יתאמו להלכות השמיטה.

בראיון ליומן ערוץ 7 סיפר משה הרשטיק, איש מכון 'התורה והארץ' שליווה את עשיית הסרט בייעוץ ותסריטאות, על העבודה ועל המגמות שמאחורי העשייה.  

'לפני שנת השמיטה חשבנו איזה סרט נרצה לעשות לקראת השנה הזו. אנחנו יודעים שהנושא המרכזי הוא הארץ ורצינו להעביר את נושא החיבור לארץ ישראל וחשבנו שכדאי לקחת סיפור אמיתי של ראשית ההתיישבות', הוא מספר.

 

הסדרה המוקפדת בתפאורה תואמת התקופה, צולמה ברובה באולפני ערוץ מאיר כאשר מעט מהצילומים בוצעו כצילומי חוץ. 'הייתה הקפדה על אותנטיות וקירבה למקור', אומר הרשטיק…  

על הדרמה שמסוגלת להנפיק אמונה כפי שנראה בסדרה,               אומר הרשטיק,  כי אמנם תלמידותיו שואלות אותו לא פעם איך יוכל עולמן האישי להיות מעניין עד לכדי דרמה קולנועית, אך הוא משיב להן שבכל סיפור ניתן למצוא את הדרמות שלו. בכל מקום יש דרמה. 'כאן יש סיפור על מסירות נפש על שמירת תורה', מאבק המייצר דרמה ברורה העוברת היטב לממד המצולם.

טענה נוספת שלדבריו העלו צופים בסדרה, היא טענת היחס העולה לכאורה להיתר המכירה כהיתר של בדיעבד. 'ההיתר הוא לא ערך אלא כורח המציאות, וכך גם התייחס לזה הרב קוק', הוא אומר ומוסיף: 'הדרך שעשינו, להראות אנשים שמוכנים לעשות זאת, מראה את הכאב על כך שאנחנו לא יכולים לקיים את המצווה בשלמותה ואנחנו מצפים שהמצווה הזו תהיה דאוריתא ואז לא תהיה אפשרות להיתר מכירה'.

 

 

ארץ ושמים 

סדרת הדרמה החדשה של ערוץ מאיר

ומכון התורה והארץ-

 

לסדרה ארץ ושמים

 

98 תגובות

  1. יואאאאאאאווווווו
    יוןאאאאאוו איזה מאלף. מאלף פשוט איזה מענין ניראה שיש הרבה פרקים [הלוואי שיהיה מליון פרקים] מענין יותר מיכל הסידרות [לא להעליב]חחח רק התקציר מתחיל להיות מעניןןןן !!!!!!!!!! .

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

Hide picture